Vil utvide Dragvoll med nye lokaler

SVT-dekan Jan Morten Dyrstad synes det var på høy tid at Kunnskapsdepartementet bevilget penger til utbedring av plassproblemene på Dragvoll. Nå fristes han av TØH-lokalene på Moholt.

- Dette er en gledens dag, sier rektor Torbjørn Digernes torsdag ettermiddag.

Men egentlig var det tirsdag som var den virkelig gledelige dagen, for da fikk han beskjed om at Kunnskapsdepartementet (KD) bevilger 10 millioner kroner årlig fra 2014 for å utbedre plassproblemene på Dragvoll.

Rektor: - Gnagende misnøye

Digernes sier til UA at NTNU-styret i lengre tid har jobbet for å få til en løsning som bedrer problemene frem til en permanent campusløsning er på plass.

- Det er viktig at vi greier å få slutt på den gnagende – og berettigede – misnøyen, sier Digernes.

Han forteller at NTNU-styret har antydet omfanget av behovet, men ikke bedt om å få en spesifikk sum. Digernes trekker frem to alternativ som mulige løsninger på arealbehovet. De to alternativene til å «utvide Dragvoll» er lokalene til Handelshøyskolen i Trondheim (tidligere kjent som Trondheim økonomiske høgskole, TØH) og bygging av nye brakkerigger/paviljonger.

- Hva ser du som den beste løsningen?

- Jeg ser ingen grunn til å foretrekke en løsning fremfor en annen. Jeg ønsker at fagmiljøene engasjerer seg for å finne den beste løsningen, sier rektoren.

Og engasjement får han fra SVT-dekan Jan Morten Dyrstad.

Synes ikke ti millioner er mye

Jeg er glad for bevilgningen, men synes også at det er på høy tid at den kommer. Vi har slitt med plassproblemer i lange tider, sier han til Universitetsavisa.

- 10 millioner kroner i året. Er det nok?

- Jeg synes iallfall ikke det er veldig mye. Det er vanskelig å si om det er nok. Det kommer helt an på hvordan vi kan bruke pengene. Jeg vet ikke hvor langt vi kommer hvis vi skal bygge flere paviljonger. Det kan være vi kommer et stykke på vei, sier han.

Dyrstad kommer til å sette i gang en diskusjon rundt forskjellige løsninger i fakultetets ledermøte tirsdag, men foreløpig er det kun to alternativer som er nevnt som løsninger på arealbehovet.

Lavere husleie med nye paviljonger

- Bygger vi nye paviljonger så vil jo husleia i form av årlige kostnader bli lavere. Spørsmålet er hvor stor en slik investering blir. TØH-lokalene fremstår som bra, og det er mye av infrastrukturen allerede på plass slik at vi kan flytte inn relativt raskt, sier han.

Dekanen forteller at mye faglig aktivitet er bremset av plassmangelen de siste årene.

- Dette har gått utover forskning og undervisning. Nå ser vi muligheter for å få realisert flere prosjekter.

Verken Dyrstad eller Digernes kan si noe eksakt om hvem og hva som eventuelt blir flyttet.

- Nesten alle instituttene er aktuelle, men for eksempel psykologi, geografi og bevegelsesvitenskap er vanskeligere å flytte enn andre fordi de har spesielle infrastrukturbehov, som klinikker og laboratorier de er avhengige av, sier Dyrstad.

Splittede fagmiljøer

Dyrstad mener nærhet i de forskjellige fagmiljøene er viktig for utvikling og at flere miljøer derfor har blitt skadelidende av å bli delt opp som følge av plassmangelen. Selv om det ikke er lange avstander mellom paviljongene og resten av bygningsmassen, mener Dyrstad man mister den umiddelbare nærheten og det faglige fellesskapet. Han mener dette også er skadelig for arbeidsmiljøet.

- Når det er 300 meter mellom forskjellige deler i et fagmiljø mister man kontakten. Derfor er det langt fra sikkert at det er bedre med paviljonger på Dragvoll sammenlignet med flytting til TØH-lokalene på Moholt. Det er kanskje enda bedre å få et større samlet miljø på Moholt.

Dekanen påpeker at han ikke har bestemt seg og at han er åpen for innspill, men akkurat nå er det et alternativ som skiller seg ut for hans del:

- Jeg heller i retning mot at vi leier TØH-lokalene.

Gleder seg. Rektor Torbjørn Digernes gleder seg over bevilgningen fra KD, og gleder seg til å få slutt på «gnagende misnøye».