Sier nei til tunnel under Gløs

NTNU vil ikke ha tunnel under Høgskoleparken. Trondheim kommune har fått innspill på hvordan løse trafikk- og miljøutfordringene i Elgesetergate.

Avleding av trafikk i tunnel er et av forslagene til en fornyet, bredere, og grønnere Elgesetergate.

Saken er av særlig betydning for universitetet. Ikke bare fordi tusenvis av arbeidstakere og enda flere studenter merker trafikkbelastningen hver dag, men også fordi en løsning for Elgesetergate er av stor betydning for en eventuell samlet bycampus. En Elgesetergate skal binde sammen Gløshaugen og campus på Øya.

Bra for kunnskapsbedrifter

En mindre trafikkbelastet og grønnere innfartsåre til byen vil også virke tiltrekkende for kunnskapsbedrifter som ønsker å etablere seg i gangavstand til universitetet og Sintef, påpeker NTNU i sitt høringssvar til planprogrammet kommunen har lagt ut til offentlig ettersyn.

LES OGSÅ: Fra Elgesetergate til bulevard

–Øker trafikken

En tunnel fra et lyskryss i Elgesetergate, under Høyskoleparken og Hovedbygget, med utløp like ved Dødens dal. Enten som en egen kollektivtrasé, eller åpen for både buss og bil. Dette er hva Trondheim kommune ser for seg som et tiltak for å løse trafikk- og miljøproblemet for det sydlige innløpet til byen.

NTNU ser imidlertid ikke hvordan en tunnelløsning vil bidra til å oppfylle lokalpolitiske mål for Elgesetergate. Dette vil snarere øke risikoen for økt trafikk i området, mener universitetet.

Høgskoleringen fungerer i dag som et overløp når trafikken i Elgeseter flommer over.

Fortsatt i tidlig fase

Det er fortsatt tidlig i prosessen. Universitetet gir ikke anbefalinger om hvilke alternativer kommunen bør gå videre med. Kommunen sorterer nå ut de mest aktuelle mulighetene, basert på tilbakemeldingene. NTNU vil gi klarere anbefalinger når alternativene er blitt utredet grundigere, i følge Lindis Burheim, eiendomssjef på NTNU.