Bekymret for Høyskoleparken

Ikke bytt ut grønt med svart asfalt. Leder av byutviklingskomitéen, Jan Bojer Vindheim advarer mot Elgeseter-alternativet med en vei gjennom Høyskoleparken.

En ny, stor rundkjøring ved krysset inn til St. Olavs Hospital, en nedgravd kulvert inn i Høyskoleparken, firefelts vei inn i ny rundkjøring ved Statsarkivet i bunnen av Høyskolebakken. Det viser en av skissene kommunen har utarbeidet som ett av flere alternativer for nye Elgeseter.

LES OGSÅ: De glemte gravene på Elgeseter

Vil ytterligere øke trafikken

Bojer Vindheim er bekymret for dette alternativet i planprogrammet til Trondheim kommune: En ny vei tvers over nedre del av Høyskoleparken.

Lederen av byutviklingskomiteen i Bystyret fra Miljøpartiet De Grønne (MDG) mener tilrettelegging for en trafikkmaskin i Elgesetergate for å bedre miljøet, blir som å pisse i buksen for å holde varmen. Minsket trafikkbelastning vil bare virke en liten stund. Uansett, etter en tid vil den totale trafikken øke igjen.

Dette er kjente toner fra MDG, men Bojer Vindheim avviser at han bruker gresset i høyskoleparken som unnskyldning for å torpedere kommunens ønsker om en 34 meter bred Elgesetergate.

En by fattig på grøntareal

MDG er også positiv til å gjøre noe i Elgesetergate. Men ikke på påkostning av byens grøntareal. Trondheim er ikke mest kjent for sine store parkanlegg.

– Det er lite nok grøntareal i denne byen som det er, uten at deler av en vakker park må ofres på privatbilismens alter, mener han.

– Det overordnede er å redusere den miljøskadelige trafikken, og ikke maskere den, slik man gjør i kommunens planer, med nedgravde kulverter og tuneller som får trafikken ute av syne, sier han.

Noen av trærne i Høyskoleparken er eldre enn de fleste bilene i byen, tror miljøpolitikeren.

Forsert utbygging

Han har denne vårens bråk rundt det gamle eiketreet i Ila friskt i minne. Det var riktignok råtten innvendig, og modent for motorsagen. Dette viser et sterkt engasjement for grøntareal blant byens befolkning. Det knytter seg følelser og historie til gamle trær.

Bojer Vindheim tråkker opp fra krysset ved St Olavs, oppover alleen, mot Klæbuveien. Langs denne traséen foreslår kommunen vei gjennom parken. Alle trærne i umiddelbar nærhet må da bort.

– Ikke stol på vakre arkitektskisser, sier lokallederen.

Bojer Vindheim har dårlig tid: Rådmannen forserer utbyggingsplanene for Elgeseter. Ambisjonen er å velge et konsept innen februar neste år, og igangsetting så tidlig som høsten 2014.