UA inviterer:

Ny undervisning opp til debatt

MOOC røsker opp i vante måter å undervise studenter på. Hvordan blir framtidas undervisning? Onsdag kveld kan alle interesserte delta i debatten i Suhmhuset.

Professor Arne Krokan kommer.
Prorektor Berit Kjelstad kommer.
Tekna-president Lise R. Randeberg kommer.

Flyttes undervisninga fra auditoriet til cyberspace? Vil campus være tømt for studenter om 10 år? Hvordan skal NTNU konkurrere med Harvard og MIT i MOOC-universet?

Grenseløs læring

For et par år siden ante vi ikke hva MOOC stod for. Massive Open Online Course. Så tok det helt av. Særlig i USA, men også i Europa har det ene universitetet etter det andre utviklet egne MOOC-er. Og nå også NTNU, som det første norske universitetet. Hva vil denne formen for grenseløs læring bety for undervisninga ved NTNU i årene framover?

På debattmøtet i Suhmhuset onsdag kveld får du kanskje noen svar. Og kan selv stille spørsmål til paneldeltakerne. I panelet sitter:

Professor Arne Krokan:

- Det som nå skjer innenfor utdanningssektoren, er så overgripende nytt at vi må tenke annerledes om fenomen som kunnskap og læring, og hvordan vi underviser, sa MOOC-pioneren til UA da vi intervjuet ham i fjor.

I høst lanserte han landets første MOOC i kurset «Teknologiutvikling og samfunnsendring».

Rektor Gunnar Bovim:

- Vi må utvikle oss, og fornye oss. Vi må ta i bruk dagens, og helst, morgendagens teknologi i undervisningen vår. Vi må lage utdanning av høy kvalitet, basert på god forskning, sa han da han talte til studentene under årets immatrikulering.

Prorektor Berit Kjeldstad:

- For meg er det også viktig å tenke på hvilke konsekvenser MOOC har for NTNU, skriver hun i Rektoratets blogg.

Kjelstad leder det nasjonale MOOC-utvalget, og ønsker en åpen diskusjon om hva MOOC vil bety for den norske universitets- og høgskolesektoren.

President Lise L. Randeberg, Tekna:

- MOOC er absolutt relevant når det gjelder etter- og videreutdanning. Men folk vil fremdeles møtes! uttalte hun i UA - og tror det blir et liv på campus i framtida også.

UA ønsker deg:

VELKOMMEN TIL DEBATT!

PÅ SUHMHUSET onsdag 11/9 klokka 19.00.