Utreder flytting av Dragvoll - uansett

Denne høsten lager Trondheim kommune ny arealplan for Dragvoll. Uansett om NTNU flytter ut eller ikke, trenger kommunen planer for begge muligheter, mener Rådmannen.

Mulighetsstudie Dragvoll. Faksimile.

Det går fram av saksframlegget om «Helhetlig campus- og byutvikling», som legges fram for Formannskapet 15. oktober. Etter at Kunnskapsdepartementet satte i gang konseptvalgutredning om videreutvikling av NTNUs campuser, har det blitt påkrevd med en kommunedelplan for Dragvoll, mener Rådmannen.

Flytte, eller ikke flytte...?

Hvor skal alle de nye innflytterne bo de neste tiårene, hva trengs av nye, kommunale tjenester og offentlig infrastruktur? Dragvolls bugnende kornåkrer og grønne enger er ett av de siste, større og sammenhengende områdene med ubenyttet tomteareal utenfor markagrensen.

Uansett hva Kunnskapsdepartementet og KVU-en lander på, er det påkrevd at kommunen starter opp arbeidet med kommunedelplan nå med tanke på framtidig bruk av arealer på Dragvoll, mener Rådmannen.

Da må det også tas høyde for at NTNUs humanistiske og samfunnsvitenskapelige miljøer lokaliseres i sentrumsområdet. Det skal derfor utarbeides en plan for to scenarier: En med fortsatt campus på Dragvoll, og en uten.

Kikker på 2006-utredningen

Dersom NTNU skulle bestemme seg for å fraflytte Dragvoll, må kommunen ha en plan for hvordan den skal involvere seg med tanke på overtakelse og eiendomskjøp, framhever Rådmannen.

«Planarbeidet vil danne grunnlaget for en eventuell diskusjon om dette.»

I bunken med dokumenter denne høsten, har Byplankontoret også NTNU gamle campusutredning fra 2006. Her ble det utredet tomte- og boligsalg på Dragvoll som del av finansieringspakken for campusfornying. Éncampus-løsningen foreslo kommunal utnyttelse av de gamle universitetsbygningene som ett alternativ.

«Dette kan fremdeles være aktuelt», skriver Rådmannen i saksframlegget.

Dragvoll skal bygges ut

Kunnskapsdepartementet bestemte seg i januar i år for å igangsette konseptvalgutredningen (KVU). Rambøll skal levere rapporten innen nyttår. Departementet tar sikte på en konklusjon i midten av 2014 om veien videre. Trondheim kommune vil likevel ikke vente på hva Rambøll kommer til å anbefale om tre måneder.

Ifølge saksframlegget for Formannskapet, er årsaken at byen trenger rom for å vokse, uansett universitetet eller ikke, og den utbyggingen skal skje på Dragvoll.

Ny bydel Dragvoll

Trondheim kommune ser for seg en ny bydel skal vokse fram på Dragvoll.

Kommunedelplanen for Dragvoll bygger videre på utredningen «Mulighetsstudie Dragvoll», som ble gjennomført av Asplan Viak på oppdrag fra Trondheim kommune og NTNU. Formålet var å undersøke hvordan tilsammen 215 dekar ubenyttet tomteareal best kunne utnyttes med tanke på Trondheim bys forventede befolkningsvekst de neste tiårene.

LES OGSÅ: Dragvoll kan bli kjøpesenter

Samtidig holdt mulighetsstudien døren på gløtt for eventuell fraflytting fra universitetsområdet på Dragvoll campus. Rapporten så for seg et bydelssenter på størrelse med tilsvarende kjøpesenter på Byåsen, alternativt et totalt ombygd lokalsenter med offentlige tjenester, kommersiell aktivitet og boliger på toppen.

Befolkningsvekst

Kommunen har gjennomført en demografisk framskriving. Byen kan forvente opptil 50 000 innflyttere fram mot 2030. Dette legger press på kommunen i forhold til å sikre seg utbyggingsmuligheter for nye barnehager, skoler og sosiale tjenester.

Trondheim kommune betalte i 2012 universitetet 28 millioner kroner for en tomt mellom gammel og ny Jonsvannsvei. Dragvoll helse- og omsorgssenter ble reist på rekordtid.

LES OGSÅ: 28 millioner kroner for 14 dekar

Kommunen er også interessert i andre tomteparseller, store og små, som NTNU kan klare seg uten.

Campus- og byutvikling i høysetet

Rådmannen tar sikte på å gjøre ferdig utredningsarbeidet med kommunedelplanen innen medio 2014. Før saken legges fram for Formannskapet i midten av oktober, skal relevante parter få uttale seg, deriblant Trondheim studentråd.

Strategisk samarbeidsforum, hvor blant andre ordføreren Rita Ottervik og NTNU-rektor Gunnar Bovim møtes, har bestemt å prioritere tre områder i arbeidet med campus- og byutvikling i år og neste år: Kommunedelplan for Dragvoll, en masterplan for Trondheims kunnskapsakse, og felles kommunikasjonsarbeid.

LES OGSÅ: Legger masterplan for kunnskapsbyen