Penger til nytenking

NTNU utlyser nå midler til innovativ utdanning. En årlig pott på 3 millioner kroner skal blant annet motivere fagmiljøene til å utvikle nye undervisningsmetoder.

Mer utdanning levert over internett? Rett før jul blir det klart hvilke prosjekter rektor Gunnar Bovim ønsker å satse på.

Rektor Gunnar Bovim har ved flere anledninger poengtert at NTNU må satse på innovative former for undervisning. Nå gjøres vyene om til klingende mynt. Prosjektene som får pengestøtte skal normalt ha en varighet på tre år, og det er forventet at vertsfakultetene bidrar med samme beløp som tilskuddet fra sentralt hold.

Forelesninger, eksamen og internett

NTNU foreslår i utlysningsteksten tre tema, der de ser behov for innovativ utdanning:

Store emners pedagogikk:

Læringsutbyttet til studentene øker trolig dersom det i tillegg til forelesninger tilbys varierte læringsarenaer. Store emner er som regel basert på forelesninger. Nå kan fagmiljø søke om midler til prosjekter som ved hjelp av innovative former for undervisning og læring, tar sikte på å gi økt læringsutbytte i store forelesningsbaserte emner.

Eksamens-/vurderingsformer som fremmer innovative arbeidsmetoder:

Et av de viktigste virkemidlene for å fremme innovativ utdanning, er å utvikle vurderingsformer som fremmer innovative arbeidsmetoder. Fagmiljø kan søke om midler til prosjekt som ønsker å prøve ut digitale eksamens- og vurderingsformer i enkelte emner, grupper av emner eller i (deler av) utdanningsprogram.

Utdanning levert over internett:

Fagmiljøene kan søke prosjektmidler til alle typer NTNU-utdanning levert over internett. I dag er det særlig ved etter- og videreutdanning at internett tas aktivt i bruk. Men nye nettbaserte tilbud vokser fram, for eksempel Open Course Ware og Massive Open Online Courses (MOOCs).

Mange penger, lite innovasjon

I vedlegget til utlysningen skriver NTNU at universitetene og høgskolene i en årrekke har mottat raust med midler til teknologi, for å satse på innovative og fleksible utdanningsformer. Investeringene har først og fremst gått til å bygge ut en infrastruktur. Dette har gjort utdanning mer tilgjengelig. Men midlene har i mindre grad gått til å fremme innovative og teknologibaserte undervisnings- og læringsmetoder.

Verdensbanken har brukt dette som forklaring på at teknologi-investeringene ikke har ført til omfattende endringer i høyere utdanning:

«Dump hardware in schools, hope for magic to happen».

Står ofte alene

I vedlegget vises det også til NOKUTs kvalitetsbarometer. Der dokumenteres det at det vitenskapelige personalet ikke er særlig opptatt av utdanningsmetoder som fremmer nytenking. De er tilfredse med måten de underviser på.

Med henvisning til Norgesuniversitetes IKT-monitor peker NTNU på at det finnes lærere som er svært opptatt av utdanning, og som prøver ut nye former for undervisning og læring. Men da står de ofte alene.

NTNU mener erfaringene viser at mye må være på plass for å lykkes med prosjektet Innovativ utdanning. Blant annet bør det satses på fagmiljø framfor enkeltpersoner og at disse får støtte på alle nivå. Erfaringene fra prosjektene må spres fra fagmiljø til fagmiljø, for eksempel gjennom fagdagen om undervisningsteknologi, TekPed, og fagmiljøene bør få tilbud om kompetanseutvikling skreddersydd for prosjektenes behov.

Oppstart på nyåret

NTNU ser for seg at de vil støtte to til tre prosjekter, og der oppstart vil være januar 2014.

Prosjektmidlene vil bli tildelt et fagmiljø, som kan være et studieprogram, ei faggruppe eller et institutt. Enkeltpersoner kan ikke søke.

Søknadene skal sendes til vertsfakultetet innen 15. november. Det understrekes at søknaden gjerne kan være tverrfakultær, men den skal ha ett vertsfakultet.

Hvert fakultet velger ett til tre prosjekter som de ønsker å satse på. Søknadene sendes til Rektor innen 29. november. Rektor velger, etter en administrativ runde og innstilling fra et utvalg, hvilke prosjekter som skal få midler.

Hvem som til slutt får disse lukrative prosjektmidlene, blir sannsynligvis offentliggjort i siste halvdel av desember.