Campusdebatt kan drukne i kvikkleire

Kvikkleira kan sette en stopper for planene om samlokalisering. Hvis Multiconsults analyser viser at nybygging gir fare for ras, må trolig byplanleggere og tilhengere av samlokalisering over på plan B.

Multiconsult har denne høsten foretatt en rekke undersøkelser for å finne ut om det er trygt å bygge ut i området Bakklandet – Gløshaugen. Det er NTNU, Trondheim kommune og Studentsamskipnaden som har tatt initiativet til kartlegginga.

LES OGSÅ: Ny kvikkleirerunde

NRK rapporterer at undersøkelsene så langt har avdekket mer av den ustabile kvikkleiren. Den som holder seg pent på plass i dag, men som kan begynne å røre på seg ved nybygging. Boreleder Rolf Sandven vil overfor UA ikke bekrefte at dette er tilfelle, men opplyser om et annet mulig funn: Tidligere atskilte kvikkleiresoner henger trolig sammen.

Vet mer før jul

- Det sier seg sjøl at omfanget av et ras blir større hvis kvikkleirelagene henger sammen enn hvis det er atskilte soner med barrierer imellom. Det gir en ny erkjennelse ved behandling av nye tiltak innenfor området, sier Sandven til UA.

Først ved juletider kan Multiconsult si noe tydeligere om funnene. Sonderingene i høyskolebakken og høyskoleparken er ferdige, men prøvetaking gjenstår. Deretter vil analyser i laboratoriene gi en sikker klassifisering. Datarapporter blir levert og kart oppdatert. Men arbeidet går trinnvis og i faser. Rapporter og geotekniske vurderinger er ventet våren 2014.

Grundige undersøkelser

Det er store kvikkleireområder som nå blir undersøkt grundig. Undersøkelsen omfatter arealene fra Elgeseter til Singsaker, fra Samfundet til universitetsplatået, og videre oppover mot Moholt.

Kartet skal tilpasses terrenget. Rødt betyr høy faregrad. Gul og grønn har lavere fareklasse, men trenger likevel ikke være uproblematisk.

Til UA i september sa Rolf Sandven i Multiconsult at det ikke er umulig å bygge i rød sone, men vanskelig. I dag sier han:

- Det kan være vanskeligere å bygge ut, men det kan være – og det vil denne undersøkelsen vise – delområder hvor praksisen kan være mer lempelig. Man kan eventuelt differensiere mellom ulike deler av sonen.

Og føyer til:

- Det er vanskelig. Kommunen må innfinne seg med at dette er en vanskelig situasjon.