Kor søker studenterluer

Er du den heldige eier av ei studenterlue? Da ønsker Trondhjems Studentersangforening å komme i kontakt med deg.

Frir til eierne av studenterluer: Formann Oleiv Mæhle Grimsrud i Trondhjems Studentersangforening.
Og slik ser den staselige studenterlua ut.

Mannskoret har bestemt seg for å gjeninnføre tradisjonen med studenterluer, men det er lettere sagt enn gjort. Ingen produserer disse luene lenger, og dermed er de vanskelige å oppdrive.

- Vi ønsker derfor å komme i kontakt med folk som eier slike luer. Kanskje synes de det er bedre at luene blir tatt i bruk igjen enn at de ligger stuet vekk i skuffer og skap, sier Oleiv Mæhle Grimsrud som er korets formann.

Gikk av moten

Det tradisjonsrike mannskoret ble stiftet allerede i 1910 og studenterlua var da en del av uniformen til medlemmene. Men så kom det radikale 70-tallet:

- Tradisjonen med å bruke studenterluene døde ut. Luene ble sett på som et symbol på borgerlighet og gikk av moten. Trondhjems Studentersangforening mener de er med på å gi koret et akademisk preg og vi vil derfor ta dem i bruk igjen, forteller han.

Koret har hatt en tilsvarende appell i Adresseavisen, og det resulterte i 20 luer. Men siden koret består av 80 medlemmer, skal det litt til ennå før alle kan pynte seg med hver sin lue.

Med dusk og kokarde

De som kjennetegner studenterluene er at de er svarte og har en dusk hengende på siden. Foran har de en kokarde, et ovalt merke, der Minerva er framstilt.

Nå håper Oleiv Mæhle Grimsrud at UAs lesere kan hjelpe mannskoret med å komme i mål. Alle som har lyst til å gi bort studenterluer til Trondhjems Studentersangforening, kan ta kontakt med formannen.

Grimsrud treffes på tlf: 47807904 og på epost: formann@mannskor.no