Første rapport fra MOOC-utvalget

MOOC-utvalget leverte i dag sin første delrapport til Kunnskapsdepartementet. Utvalget anbefaler at norsk høyere utdanning griper fatt i MOOC som et verktøy.

Publisert Sist oppdatert

MOOC-utvalget ble oppnevnt 21. juni 2013 og er ledet av prorektor på NTNU, Berit Kjeldstad. Deres første delrapport som ble overlevert til kunsnkapsdepartementet fredag 13. desember inneholder en kartlegging av utviklingen og overordnede anbefalinger.



Utvalget skal levere en NOU innen sommeren 2014.



MOOC-utvalget trekker ingen endelige konklusjoner i denne første rapporten, med unntak av at de anbefaler MOOC som et verktøy norsk høyere utdanning bør gripe tak i.



Oppnevnt i juni

MOOC-utvalget ble oppnevnt ved kongelig resolusjon 21. juni 2013 og ble gitt følgende mandat:



«Den siste tiden har det vært en rask framvekst av Massive Open Online Courses (MOOCs) og lignende tilbud. MOOCs er gratis kurs levert over internett ved hjelp av streamingvideo fra høyere utdanningsinstitusjoner og fra selskaper som samarbeider med slike institusjoner. Store, velrenommerte institusjoner som Harvard, Stanford og MIT har ledet an i utviklingen, og stadig flere institusjoner over hele verden tilbyr MOOCs. I prinsippet kan hvem som helst nå følge kurs med verdensledende akademikere, det eneste kravet er internett-tilgang. Millioner av mennesker verden over benytter seg av denne muligheten.



Utvalget skal utrede hvilke muligheter og utfordringer som følger av fremveksten av MOOCs og lignende tilbud. Utvalget skal kartlegge utviklingen, sammenstille kunnskap og gi anbefalinger om hvordan norske myndigheter og institusjoner skal forholde seg til utviklingen og bruke de muligheter den teknologiske utviklingen gir.»



NOU til sommeren

Utvalgets mandat er å levere første delrapport innen utgangen av 2013, hvilket nå er gjort. innen neste sommer skal det leveres en NOU, der man skal komme med klare anbefalinger om tiltak og konsekvenser for norsk høyere utdanning.



Første delrapport inneholder i stor grad en kartlegging av dagens situasjon og mulighetene.