D-dagen nærmer seg

Ventetida er snart over. Den 31. januar får vi vite hvilken campusløsning Rambøll anbefaler for NTNU. Går alt etter planen, vil regjeringa gjøre sitt valg innen året er omme.

Ifølge Kunnskapsdepartementet vil konseptvalgutredninga bli lagt ut på deres nettside denne dagen og blir da tilgjengelig for alle interesserte.

Tre løsninger

Det vi allerede veit, er at Rambøll vil legge fram tre alternativer:

1) Delt løsning med jevn utbygging på Dragvoll og Gløshaugen.

2) Konsentrert campus på Gløshaugen med plass til Dragvoll.

3) Nyetablering av Dragvoll i en mer spredt campus, der NTNU integreres i den øvrige bygningsmassen langs Elgeseter gate.

Rambøll vil i sin utredning avklare behov og belyse kostnadene for de tre konseptene – og anbefale et av dem.

To hovedvalg

To av alternativene innebærer altså samlokalisering, mens det første tar utgangspunkt i å bevare Dragvoll som campus.

Da det på styremøtet i desember i fjor ble kjent at Rambøll opererer med tre alternativer, stilte styremedlem Bjarne Foss seg tvilende til at de tre alternativene blir sidestilte.

- Det store prinsipielle valget går mellom alternativ 1 og de to andre. Salg av Dragvoll innebærer en helt ny bygningsmasse, mens alternativ 1 handler om å utvide dagens bygningsmasse, poengterte han.

Rektor Gunnar Bovim tenker i de samme banene:

- Slik jeg forstår det, står KVU-en overfor to hovedvalg – enten satse videre på Dragvoll, eller å avhende Dragvoll. Der er det ingen mellomløsning. NTNU kan utvikle seg som universitet med begge valg, sa han til UA da vi nylig intervjuet ham.

NTNU-styret skal si sitt, men når...

Kunnskapsdepartementet vil at NTNUs styre skal motta KVU-dokumentene til behandling etter at første runde med kvalitetssikring, KS1, er foretatt. NTNU planlegger å ta den formelle behandlinga på styremøtet 12. juni.

Dette kan holde hardt. Ifølge departementet regner de med at KS1 sannsynligvis er fullført først høsten 2014.

Hvis alt går etter planen, vil regjeringa allerede innen utgangen av året ta stilling til hva den framtidige campusløsninga ved NTNU bør være.

NTNU om 50 år

Parallelt med Kunnskapsdepartementets utredning har NTNU jobbet med visjonsprosjektet. Dette prosjektet skal utvikle ulike framtidsbilder for hvordan NTNU bør utvikle seg i et femtiårsperspektiv.

NTNU velger å legge fram visjonsrapporten samme dag som KVU-en blir offentliggjort. På et åpent arrangement vil prosjektleder Tore Haugen gi en kort presentasjon av innholdet i rapporten og overlevere den til Gunnar Bovim. Nå jobbes det med tid og sted, og en grundigere annonsering vil komme.

Visjon og KVU i salig miks

For NTNUs ansatte og studenter gjelder det deretter å ha flere tanker i hodet samtidig. Debatten vil trolig gå for fullt om innholdet i konseptvalgutredninga. Samtidig inviterer NTNU til en debatt om visjonsrapporten. Organisasjoner og enkeltpersoner kan komme med innspill og synspunkter til sistnevnte rapport. Denne diskusjonsrunden vil pågå fram til 8. april.

Antakelig vil ikke innspillene endre noe i selve visjonsrapporten, men bli lagt ved denne. NTNU tar også sikte på å styrebehandle visjonsprosjektets rapport i juni.