Massiv øvelse på NTNU

Skyting, gisseltaking og masseskade er potensielle elementer når nødetatene skal ha sin årlige beredskapsøvelse fredag.

Grytidlig fredag morgen starter forberedelsene ved idrettsbygget på Dragvoll og selve øvelsen skal foregå i og rundt idrettsbygget mellom klokken 08.00 og 14.00.

Ekstraordniær koordinering

Ifølge politiet skal blant annet St. Olavs Hospital, Trondheim kommune, NTNU, HiST, SiT, Forsvaret, Heimevernet, Fylkesmannen, Sivilforsvaret og brannvesenet involvert i øvelsen.

Sikkerhets- og beredskapsleder Lars Strømmen ved NTNU sier universitetet ble forespurt om å være arena for årets øvelse. Det er Lokal Redningsledelse i Sør-Trøndelag (LRS) som står bak øvelsen.

- Øvelsen er bygget opp rundt en kriminell handling som krever ekstraordinær koordinering mellom nødetatene og andre samfunnsaktører, skriver konstituert leder Torgeir Moholt for Fellesoperativ enhet i Sør-Trøndelag politidistrikt i en pressemelding.

Hensikten med øvelsen er å trene på koordinering mellom mange aktører. Politiet oppfordrer dem som er i nærheten av øvelsesområdet om å følge pålegg fra politiet på stedet. Området skal merkes for å minimere sjanene for at publikum skal tro det er en reell hendelse.

Forstyrrende for hele Dragvoll

Selv om beredskapsøvelsen i all hovedsak skal skje i og ved idrettsbygget på Dragvoll, varsler NTNU at studenter og ansatte ved andre campuser vil merke øvelsen. Det vil blant annet bli brukt lyd, lys- og røykeffekter på stedet, noe som kan være forstyrrende for alle på Dragvoll.

- Vi har aldri før hatt en øvelse i denne skalaen på NTNU, konstaterer Strømmen overfor Universitetsavisa.

Slik så det ut da Universitetet i Nordland hadde en tilsvarende øvelse i fjor: