Ny læring mer pop

Støttetjenestene ved NTNU merker økt pågang fra fagmiljø som ønsker å ta i bruk nye undervisningsformer.
Hendene fulle.  Prosjektleder Tonje Mogstad Høivik (nærmest), Vegard Moen fra NTNUVidere, Katja Hakel fra Uniped og Arild Tørum fra AV-tjenesten arrangerer Tekped 2014. 
        
            (Foto: Sølvi W. Normannsen)

Hendene fulle. Prosjektleder Tonje Mogstad Høivik (nærmest), Vegard Moen fra NTNUVidere, Katja Hakel fra Uniped og Arild Tørum fra AV-tjenesten arrangerer Tekped 2014.  Foto: Sølvi W. Normannsen

Koblingen ny undervisningsteknologi og pedagogikk er i vinden. Mandag 5. mai er det gratis Tekped-fagdag, der de som ønsker kan få vite hvordan man lager en Mooc eller diskutere om Flipped Classroom bidrar til bedre læring.

Fagdagen ble arrangert for første gang i fjor, og tilbakemeldingene var så gode at arrangørene bestemte seg for å trå til i år igjen. Interessen er stor. I fjor deltok 90 personer. Så langt i år er 125 deltakere påmeldt. Fristen løper ut søndag 27. april.

Teknologi og pedagogikk

- Særlig undervisningsteknologi, gjerne med mer pedagogikk er veldig aktuelt og etterspurt. Støttetjenestene får stadig henvendelser fra fagmiljø som ønsker veiledning til mer innovativ undervisning, sier Tonje Mogstad Høivik.

Hun er førstekonsulent ved NTNUs Multimediesenter og AV-tjeneste, og prosjektleder for Tekped 2014. Hun merker godt at fagmiljøene er mer interessert i hvilke muligheter som finnes, og søker inspirasjon og tilrettelegging for mer innovativ undervisning.

Høivik sier fagdagen er både et svar på et stort behov der ute i fagmiljøene, og en kvittering på rektor Gunnar Bovims oppfordring til undervisningskreftene ved NTNU om å tenke nytt.

- I år legges det ekstra vekt på å inkludere pedagogikken, og ulike miljøer ved NTNU vil vise resultater fra prosjekter der nye tekniske og pedagogiske verktøy er tatt i bruk, forteller Høivik.

Mr. Mooc kommer

Dagens Key Note Speaker er NTNU-professor Arne Krokan, som omtales som nasjonal Mooc-pioner etter at han åpnet landets første åpne nettbaserte kurs sist høst. Professorene Jacques Koreman og Olaf Husby, ved Institutt for språk og litteratur skal presentere prosjektene NoW og CALST som dreier seg om nettbasert andrespråksopplæring.

Silje Ødelien og Anders Aune fra NTNU Technology Transfer as kommer for å snakke om det spillbaserte læringsverktøytet "Kahoot!», som er utviklet ved NTNU. Bak spillet står Norges eneste professor i spillteknologi, Alf Inge Wang, som ble tildelt Teknologibragden 2013.

Faglærer i programvareutvikling, Carl-Fredrik Sørensen, deler erfaringer og utfordringer ved bruk av digitale verktøy i IT-fagene.

Også kontroversielle sider

Ole Langfeldt fra NTNU IT diskuterer globale tendenser og kontroversielle sider ved innovativ utdanning. Det kommer til å bli lagt til rette for både interaktivitet og interaksjon under dagen, så deltakere oppfordres til å ta med sine egne verktøy.

Bak Tekped 2014 står støttetjenester som NTNU Multimediesenteret, AV-tjenesten, Uniped, NTNU Videre, NTNU IT, Universell og Altund.

- Arrangementskomitéen er utvidet siden i fjor, fordi omfanget vokser. Vi er veldig glade for å jobbe tverrfaglig med dette, sier prosjektleder Tonje Mogstad Høivik.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Gjesteskribenten:

Kallelse – ikke gjør det

Kallelse for å bedre kjønnsbalanse, er en dårlig løsning på et vanskelig problem, skriver gjesteskribent Helge Holden.

- At fagfolk styrer seg selv, er en fane vi må holde høyt

Den norske modellen passer som hånd i hanske med den akademiske kulturen, sa Emil A. Røyrvik da han innledet om kvalitetskultur og god ledelse for NTNUs ledere.

Styringsideologi et hinder for kvalitet i utdanningen

Styringsideologien som samles i begrepet New Public Management fungerer som en barriere mot utdanningskvalitet.

Ledersamling på Oppdal:

Diskuterte indikatorer som middel for å bli bærekraftig

Oppdal: Er bærekraftsindikator det som skal gjøre susen for at NTNU skal ta ned klimaavtrykket? Eller blir det nok et kulepunkt å hake av?