Energisk institutt

Over halvparten av de ansatte ved Institutt for energi- og prosessteknikk fører treningsdagbok. Nå skal løpegruppa måle krefter i St. Olavsloppet.

Løpetrener Frank Brissach (t.v.) instruerer løpelaget under trening på Øya i Trondheim.
Løpsdeltakelsen er bare ett av mange helsefremmende tiltak på instituttet.

Løpetrener Frank Brissach terper blant annet teknikk når UA besøker løpegruppa i deres siste trening før årets utgave av St. Olavsloppet. Brissach er inne i sitt andre år med gjengen fra institutt for energi- og prosessteknikk. Han er leid inn av instituttet gjennom firmaet Avantas for å få de ansatte i form.

- Nå på vårparten har vi hatt ei løpeøkt i uka, mens på vinteren er det skigåing. De som er med er alt fra veldig gode aktive trimmere til alminnelig godt trente, sier Brissach som ønsker seg flere NTNU-grupper å trene.

Internasjonalt lag

Det har vært opp mot 20 deltakere på treningene til løpegruppa, men kun 7 hadde møtt opp da UA var til stede. Det er likevel nok til å stille lag i St. Olavsloppet, ifølge treneren.

Etter planen skal de stille med et lag bestående av 26 ansatte. Blant dem er 16 internasjonale ansatte fordelt på følgende land: Sverige, India, Italia, USA, Frankrike, Tyskland og Kina.

Det blir tredje gang instituttet representeres i St. Olavsloppet. I fjor forbedret de tiden fra foregående år med over én time og 55 minutter.

LES OGSÅ: Satser på trening og helsefremming

Legger til rette for mosjon

Instituttleder Olav Bolland skal selv løpe sisteetappen for instituttlaget i St. Olavsloppet. Han er med for 19. gang og skal også løpe tre etapper for et annet lag.

Løpsdeltakelsen er bare ett av mange helsefremmende tiltak på instituttet.

- Vi forsøker å legge til rette for mosjon og å ta ansvar for fysisk fostring for våre ansatte. Treningen er også viktig for det sosiale arbeidsmiljøet, sier Bolland.

Han forteller at cirka 100 av de 170 ansatte fører treningsdagbok gjennom Avantas.

- Vondt

- De to foregående deltakelsene våre i St. Olavsloppet har vært veldig fine turer med overnatting og felles grilling, sier instituttlederen.

Han er opptatt av å holde tilbake på prestasjonsaspektet i treningen og presiserer at målet er å gi et lavterskeltilbud.

UA fikk såvidt et par ord med én av løperne underveis i treningen på Øya:

- Hvorfor er du med på dette?

- Godt spørsmål. Det er vondt, sier løperen og gliser før han tar fatt på en ny runde.