NTNU lyser ut LMS:

Uaktuelt å nullstille anbud på e-læring

To bruker Fronter. To bruker Itslearning. Fusjonen med høgskolene kan stikke kjepper i hjulene for NTNUs anbud på e-læringssystem, men det er uaktuelt å nullstille arbeidet.

Lang vei. Seksjonssjef Knut Veium er sentral i arbeidet med å få nytt elæringssystem på plass ved NTNU.

Hva slags e-læringssystem (Learning Management System) NTNU skal benytte seg av i fremtiden, har vært et langt lerret å bleke. For snart to år siden vant Fronter en anbudskonkurranse, men beskyldninger om rot og feil i anbudsprosessen med påfølgende runder i retten, gjorde at alt ble nullet sist sommer. Itslearning fikk dermed fortsette som leverandør inntil ny konkurranse er avgjort.

Nytt anbud skal lyses ut i løpet av april. Nytt system rulles tidligst ut i 2017.

Får følger for anbudet

Høgskolen i Sør-Trøndelag bruker Itslearning, mens høgskolene i Ålesund og Gjøvik bruker Fronter. Spørsmålet nå er om fusjonen får følger for NTNUs arbeid med å få nytt e-læringssystem ut på anbud.

- Ja, selvsagt, sier Knut Veium, som leder NTNUs seksjon for studieadministrative støttesystemer.

- Kortversjonen er at vi nå må kartlegge områder vi er nødt til å nødt se på i forbindelse med fusjonen. Vi må prioritere, se på hva som haster mest å få på plass, og hva vi kan skyve på, sier Veium.

Kan leve med flere system

- I en periode kan vi leve med å ha flere slike system, sier han.

Fusjonen gjør at de må ta høyde for at leveransen kan skaleres opp for å gjelde institusjoner med flere studenter og flere brukere.

- Slik bereder vi grunnen for fusjon, men vi kan ikke stoppe opp og nullstille denne prosessen igjen.

Ikke vurdert å stoppe

- Dette går som planlagt, inntil ledelsen eventuelt sier noe annet. Slike anbudsprosesser er sterkt regulert i lovgivningen, og en stans vil kunne medføre at vi får andre problemer, sier Veium.

Itslearning kom med flengende kritikk av NTNU for måten arbeidet med anbudet var håndtert på.

Veium sier at det ikke er noe i veien for å ha ulike leverandører. I en overgangsperiode kan man fortsette med flere parallelle system. Det skjer allerede i dag, internt på institusjonene.

Må regne med byttekostnader

Ved Høgskolen i Ålesund har de brukt Fronter siden 2002. Avtalen løper fra år til år. På spørsmål om alle fire fusjonspartnere bør over på samme LMS, svarer Fronteransvarlig Per Arne Orloff:

- Det er nok en fordel at alle snakker samme språket. Men de ulike systemene er mye basert på de samme prinsippene, så det er ikke sikkert det er et stort arbeid med overganger og slikt. En del data må overføres. Det vil ta tid , så noe byttekostnader må man regne med om plattformer skal endres.

- Det ligger jo også en del tekniske ting i e-læringsplattformene vi bruker som er knyttet opp mot Felles Studentsystem. Det må også tilpasses.

Rigmor Øvstetun, rådgiver- og Fronteransvarlig ved Høgskolen i Gjøvik slutter seg til:

- Det må først gjøres tilpasninger i det studieadministrative systemet, for det er der uttrekkene kommer. Det er mange baller i luften for tiden, sier hun.

Når studenter melder seg opp i emner via Studentweb, ligger dette i FS, som igjen kobler det til emnerom eller studieprogram i Fronter – eller den plattformen lærestedet bruker.

Gjøvik med Fronter i 15 år

Gjøvik har hatt Fronter siden år 2000. På enkeltemner har de brukt Moodle. Høgskolen i Sør-Trøndelag har hatt en avtale med Itslearning siden 2005, en avtale som går ut sommeren 2016. Studiedirektør Gunnar Bendheim sier han oppfatter det som irrelevant hva de fire har i dag. Nå handler det om hva de ønsker framover.

- Systemene som driver fag og læringstøtte har endret seg mye. Sosiale medier spiller også inn. Spørsmålet er om vi ønsker å ha ett stort system, eller om vi ønsker noe som kan håndtere flere tredjeparter og så videre. Tilnærmingen til dette er en annen nå enn bare for ett år siden, sier Bendheim.

Høgskolene har råd å gi

- Dette er spennende. De ulike skolene stiller med ulike erfaringer som kan dras veksler på og trekkes inn når NTNU gjør sine vurderinger, mener Gunnar Bendheim.

HiST-direktøren mener alle kan dra nytte av denne prosessen. Høgskolene spiller inn sine kommentarer og erfaringer til NTNU, og slipper en egen arbeidskrevende anbudsrunde.

Ved HiST har holdningen vært lenge at de som institusjon skal ha samme, overordnede elæringssystem. Samtidig har de miljø som har faglig interesse av ulike system, og noen som kanskje til og med utvikler systemer selv. De bruker også Canvas, som har en avtale med Bibsys om å drifte Moocs - gratis nettkurs som er åpne for alle.

- Det bør det være rom for. Særlig der vi har fagmiljø som jobber med forskning innen elæring må det være rom for utprøving, mener Bendheim.

I disse dager går Knut Veium og hans folk ved NTNU gjennom og kvalitetssikrer de ti leverandørene som har meldt sin interesse. Dette må til før de får anledning til å levere inn anbud.

- Vi har jobbet mye med hva NTNU trenger i dag og fremover. Vi vil velge et system som gir framtidige muligheter. Vi skal leve med det i mange år, sier Knut Veium.