HiST får nybygg for lærerstudentene

Fra 2018 er lærerstudentene ved HiST på plass i nye lokaler på Kalvskinnet. Leder for Studentparlamentet ved HiST, Synne Grønvold, gleder seg.

Campusdirektøren, lærerstudenten, rektor og leder for Studentparlamentet viser frem planene for nybygget.

Onsdag før påske kom den etterlengtede beskjeden fra Kunnskapsdepartementet: Høgskolen i Sør-Trøndelag får fullmakt til å inngå leiekontrakt for nytt lærerutdanningsbygg i E.C. Dahlskvartalet. Dermed får noe som ville blitt et akutt plassproblem sin løsning.

- Det betyr at vi vil få liv på campus også etter endt studiedag, sier rektor ved HiST, Helge Klungland.

- HiST flytter lærerstudentene inn i nybygg i sentrum, samtidig som at dere går inn i fusjonsprosess med fire parter, hvor HiST og NTNU blir ett. Hvordan vil flytting av studenter og fusjon av institusjoner påvirker hverandre?

- Nå er det ikke HiST som bygger nytt, det er det E. C. Dahls Eiendom som gjør. Vi flytter vår leiekontrakt fra Rotvoll til Kalvskinnet. Dette handler primært om å løse et plassproblem på kort sikt. Når det gjelder studentene våre i almennhet, planlegger vi naturligvis på lang sikt i tett samråd med NTNU, og hvor KD er fullt orientert, sier Klungland.

1 500 lærerstudenter

Lærerstudentene kommer til å flytte inn i Bryggerikvartalet, hvor høgskolens teknologistudenter allerede befinner seg. Bygget skal gi plass til 1 500 studenter og 150 ansatte. Argumentene for prosjektet har, ifølge HiSTs nettsider, vært at det gir en unik mulighet for samarbeid og gjensidig styrking av teknologi- informatikk- og pedagogikkmiljøene, samt at det er i tråd med Kunnskapsdepartementets forventninger om styrking av realfagene, og samfunnets behov for ingeniører og lærere.

Dessuten vil byggingen gi HiST en infrastruktur som gjør det mulig å realisere Kunnskapsdepartementets ambisjoner om masterutdanning og kvalitetsheving i følge med lærerløftet. Flytting av lærerutdanningen innebærer videre et kvalitativt løft ved å flytte til lokaler spesielt tilrettelagt for undervisnings- og forskningsvirksomhet.

Helse og sosial mangler

Synne Grønvold, leder for Studentparlamentet ved HiST, tror studentene vil bringe mer liv til byen. Grønvold tror den vil bidra til å gjøre Trondheim enda mer til en studentby.

- Det er utrolig fint å få studentene samlet sentralt. For lærerstudentene spesielt, er det flott at de nå får et læringsbygg som er tilpasset deres behov.

Fra før er økonomistudentene ved HiST på plass på Hesthagen, tett på NTNU, mens Tekonologibygget er under oppføring på nabotomta til det nye lærerutdanningsbygget. De eneste som mangler er helse- og sosialfagene, som holder til i uegnede lokaler på Tunga.

Grønvold studerte selv ergoterapi, som hører inn i sistnevnte faggruppe.

- Vi flyttet også én gang, til bygg som fungerte bedre, men det er ingen tvil om at også disse studentene bør få komme seg inn i et bygg som er bedre tilpasset deres læringsbehov, sier Grønvold.

Ifølge Klungland er det godt håp om å få en startbevilgning for disse fagene i neste års statsbudsjett.

Slik vil det nye lærerbygget seende ut.