Skretting ny rektor på HiL

NTNU-professor Kathrine Skretting blir ny rektor ved Høgskolen i Lillehammer fra 1. august.

- Jeg søkte stillingen fordi jeg har relativt omfattende erfaring med styring og ledelse i akademia, sier Kathrine Skretting til hil.no.

- Jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet som rektor ved HiL, og takker styret for den tillit som er vist meg, sier Skretting i en melding på høgskolens hjemmeside etter vedtaket.

Skretting, som er professor i medievitenskap ved NTNU blir med dette den første tilsatte rektor etter at høgskolen gikk over til ny ordning fra valgt til ansatt rektor. Hun tar over som rektor etter Bente Ohnstad som har sittet som høgskolens øverste leder i åtte år.

Kathrine Skretting har tidligere vært både prorektor og dekanus ved NTNU.

Tidligere denne uka publiserte hun dette essayet i Prosa og i UA.

- Med Kathrine Skretting får HiL en rektor med meget solid bakgrunn, både innen fag og ledelse. Hennes erfaring fra sentrale lederposisjoner ved NTNU og omfattende kjennskap til norsk og internasjonal utdanningssektor gir HiL de beste forutsetninger for videre utvikling, sier Kari Broberg som har vært leder av styrets innstillingsutvalg og er påtroppende styreleder.

Skretting har en Cand. philol. med hovedfag i filmvitenskap og en doktorgrad med avhandlingen «Reklamefilmens kommunikasjon - norske reklamefilmer 1922 – 1988», i tillegg til en omfattende publikasjonsliste som forsker.

- Å bidra i kunnskapsproduksjon med forskning og utdanning er meningsfullt arbeid, sier Skretting som de siste årene har vært gjesteforsker både i USA og Hong Kong.

Hun har dessuten omfattende styreerfaring, og sitter blant annet i styret for Universitet i Agder. Hun ledet også den sakkyndige komiteen som vurderte søknaden om akkreditering da Høgskolen i Stavanger ble universitet. Hun var også medlem i Stjernøutvalget.

- Jeg søkte stillingen fordi jeg har relativt omfattende erfaring med styring og ledelse i akademia, sier den nye rektoren til hil.no.

- Dermed tror jeg at jeg har opparbeidet en viss kompetanse, slik at jeg kan gjøre nytte for meg i en rektorstilling. Jeg ser også fram til å samarbeide med næringsliv, offentlig sektor og kulturorganisasjoner i regionen.

- I forhold til andre deler av universitets- og høgskolesektoren, har HiL utviklet en særegen profil, med vekt på samfunnsfag og film/fjernsynsstudier, sier Skretting som er oppvokst på Raufoss og som nå flytter til Lillehammer.