NTNU-fusjonen:

Rektorer blir viserektorer

Prorektorer forsvinner og høgskoledirektører blir direktører. Slik blir den midlertidige ledelsesmodellen i nye NTNU.

Gjøvik-rektor Jørn Wroldsen (t.v.) og Ålesund-rektor Marianne Synnes blir viserektorer under NTNU-rektor Gunnar Bovim.

Mens en ny arbeidsgruppe skal designe en helt ny NTNU-administrasjon, må en midlertidig modell på plass.

LES OGSÅ: NTNU-administrasjonen skal designes på nytt

Prorektorstillinger forsvinner

Det betyr blant annet at rektorene ved NTNUs fusjonspartnere Høgskolen i Gjøvik og Høgskolen i Ålesund, blir viserektorer. Høgskoledirektørene ved de to høyskolene blir direktører. Dette går frem av referatet fra et møte i styringsgruppa for fusjonen, samt NTNUs nettsider.

Prorektorstillingene ved høgskolene forsvinner, og det skal finnes lokale løsninger for dagens prorektorer.

Fra før er det klart at HiST-rektor Helge Klungland blir prorektor for faglig integrasjon i nye NTNU.

LES OGSÅ: Professorer kan miste store inntekter etter fusjon
LES OGSÅ: Sterkt splittet styre vedtok fusjon

HiST-ledere inn i ledergrupper

Foruten NTNU-styret vil det øverste lederorganet blir «rektors daglige ledergruppe». Dette skal bestå av NTNUs rektor, de to viserektorene, fire prorektorer og to direktører.

Ledere fra nåværende HiST vil gå inn i ledergruppene til prorektor for utdanning, økonomi- og eiendomsdirektøren og hos organisasjonsdirektøren. "Det åpnes også for å ta inn observatører fra de to minste høgskolene for å sikre god koordinering innen de ulike arbeidsområdene", skriver NTNU på sine nettsider.