SVT slår sammen to av instituttene

Midt i en tid der det er stor usikkerhet rundt framtidig fakultetsstruktur i nye NTNU, rokerer SVT-fakultetet om på flere institutter.

Instituttstruktur har vært en stor sak siden Marit Reitan overtok som dekan ved SVT-fakultetet.

Saken kommer opp i NTNUs styre onsdag, nesten to år etter at instituttstruktruen ved Samfunnsvitenskap og teknologiledelse kom på dagsorden. Nå er innstillingen klar: Pedagogisk institutt (PED) og Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap (IVR) slås sammen til ett felles institutt. Seksjon for universitetspedagogikk (Uniped) overføres fra Program for lærerutdanning (PLU) til det nye instituttet.

Dekan Marit Reitan gis fullmakt til å fatte vedtak om navn og organisering av enkeltansatte og grupper av ansatte innenfor den vedtatte instituttstrukturen. Det har vært mange, lange og hissige diskusjoner om den framtidige instituttstrukturen ved SVT. I et punkt 3 i innstillingen før onsdagens vedtak, heter det at "styret legger til grunn at fakultetsledelsen fører tilsyn med etablering av gode medvirkningsordninger innenfor den nye instituttstrukturen.

Les hele innstillingen her.

Les også: - Det blir definitivt nedlegging av institutter.

I saksframlegget står det videre at "Det kan reises spørsmål ved om tidspunkt for å gjennomføre begrensede instituttsammenslåinger er det riktige sett på bakgrunn av at NTNU som organisasjon nå står foran en omfattende prosess med fusjon med muligheter for omfattende endringer også i fakultetsstrukturen". Av denne grunn har fakultetet foreslått å sette på vent omstruktureringer som man åpenbart ser blir påvirket av dette.