"Bøddelseremoni" vekker avsky

Linjeforeningen "Smørekoppens" opptaksseremoni vekker reaksjoner. "Motbydelig bøddelseremoni" er en av beskrivelsene. Prorektor Berit Kjeldstad reagerer.

Først ute. Linjeforeningen Smørekoppen har innledet årets opptaksseremoni-sesong. Mange nye studenter har ymse prøvelser i vente.
Flere seremonimestre, iført mørkebrune kutter med ansiktene skjult, herjer rundt med ferske studenter i regnet.
Ferskingene settes på en rekke fysiske - og psykiske prøver...
... slik skikken er ved mange foreningers opptaksprøver.

Seremonien finner sted på plena bak hovedbygget, og dermed er offentligheten litt mer skjermet fra det som foregår enn det som var tilfellet på linjeforeningen Mannhullets seremoni i Duedalen i fjor. Uansett, prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjeldstad, forstår at folk reagerer.

- Jeg er skuffet over dømmekraften til disse studentene, sier Kjeldstad til UA.

Forstår at det oppfattes provoserende

Flere seremonimestre, iført mørkebrune kutter med ansiktene skjult, herjer rundt med ferske maskinstudenter i regnet. Tidligere i dag ble det brukt rekvisitter som økser og tykke rep. Ferskingene settes på en rekke fysiske - og psykiske prøver - slik skikken er ved mange foreningers opptaksprøver.

Kjeldstad forteller at NTNU har tatt opp fjorårets hendelse med linjeforeningen Mannhullet i møter med alle linjeforeningslederne både i fjor høst og i vår.

Kjeldstad forsikrer om at NTNU skal ta kontakt med linjeforeningen det gjelder.

- Vil dette få konsekvenser?

- Det er noe vi må diskutere når vi har fått klarhet i hva som har skjedd, sier hun.

Kjeldstad mener årets hendelse kan være verre enn fjorårets da denne skjedde på NTNUs område.

Studentene har et ansvar

- De har et ansvar for hvordan de fremstår uansett hvor de er når de kan knyttes til universitetet, men når det foregår på campus vil det bli enda tettere knyttet opp mot NTNU. Denne typen tilstelninger oppfattes provoserende av veldig mange, sier Kjeldstad.

Les: Ligner en brutal henrettelsesseremoni.

Adresseavisen skriver at en innringer reagerer sterkt på seremonien, og mener innledningen tidligere i dag lignet sterkt en henrettelse. Vedkommende beskriver det hele som motbydelig.

- Det er motbydelig å se på. Det er den samme fæle seremonien hver gang. «Sjefene» har munkekapper og er malt svarte i ansiktet. De nye studentene kryper på magen mot den «store sjefen», beskriver innringeren til Adresseavisen, og legger til:

- Hele seremonien går ut på å fornedre studentene og få dem til å lystre ordre.

Berit Kjeldstad presiserer overfor UA at NTNU i utgangspunktet er positive til arbeidet som legges ned av linjeforeningene, men at de ikke liker slike hendelser.

Diskuterte grenser i fjor

Enkelte av studentene skal ha betegnet formiddagens seanse som «en hemmelig seremoni». Før Mannhullets opptaksprøver i Duedalen fjor, ble UA kontaktet av frustrerte naboer som i tidligere i år har vært vitne til det de mente var avskyelige ritualer. Saken vakte nasjonal oppsikt, og det hele endte med at alle linjeforeningene ble kalt inn til rektor for en prat om hvor grensene bør gå.

- Vi synes det er veldig kjedelig og veldig uheldig at våre studenter driver med aktiviteter som andre, både naboer og andre studenter, overhode ikke finner akseptable, sa prorektor Berit Kjeldstad til UA.

"Kostymer setter stemningen"

Vi ser at noen av effektene er blitt oppfattet uheldig, og det tar vi til oss, sier formann Magnus Johannesen i linjeforeningen A/F Smørekoppen til Adresseavisen.

Han beskriver at de nye studentene må gjøre øvelser som armhevinger og spensthopp under seremonien.

- For vår del er bruken av kostymer for å sette stemningen. Det skal være tydelig at dette ikke er seriøst. Vi prøver å bygge forventninger om at dette skal være moro, at studentene skal være spente og ikke vite hva det går ut på, sier Johannesen.

Tradisjonen med opptaksseremoni går tilbake til det året linjeforeningen ble stiftet for 85 år siden.

- For oss som studentforening er det noe som kan skape samhørighet innad i klassen og på tvers av alle trinn. Man kan møte noen som har hatt en lignende seremoni for 40 år siden, og sammenligne erfaringer, sier linjeforeningens leder.