Stadig flere NTNU-ansatte sykler til jobb

Ifølge en reisevaneundersøkelse er trim en av de viktigste årsakene til at NTNU-ansatte velger sykkel fremfor bil. Miljørådgiver Ottar Michelsen tror betalingsparkering har fungert som et spark bak for mange.

Mai-Brit Blaasmo har syklet til jobb på Gløshaugen i 33 år. Hun skulle gjerne ha sett at det var flere sykkelstativer på universitetsområdet.
Publisert

En undersøkelse av NTNU-ansattes reisevaner viser at langt flere sykler til jobb i 2015 enn i 2013.

- Jeg tror det er flere grunner til dette. Det er gjort mye for syklistene i Trondheim generelt, og det er en økende sykkeltrend i byen, sier miljørådgiver Ottar Michelsen i Eiendomsforvaltningens stab ved NTNU.

Forsøker å tilrettelegge for sykling

Undersøkelsen ble gjennomført i april 2015 og april 2013, og henholdsvis 427 og 523 ansatte har svart. Hensikten var å se effekten av det nye parkeringsregimet.

LES OM FORRIGE UNDERSØKELSE: Hvordan kom du deg til jobb i dag?

Antall personer som kjørte bil til jobb har sunket fra 36 til 22 prosent, mens andelen syklister har økt fra 24 til 34 prosent. Dette er de to faktorene som skiller seg ut i undersøkelsen. Øvrige reisemåter, som gange og buss, er lite endret på to år.

- De som har vært med i undersøkelsen er mer fornøyde med sykkelveiene i år enn for to år siden. Dette er nok ikke noe NTNU kan ta æren for, men det er gjort mye for å legge til rette for syklistene på NTNU også, sier Michelsen.

Dette gjelder blant annet sykkelparkering, pumper og garderober.

Dette kartet viser hvor man finner garderober, sykkelstativ og sykkelskur på Dragvoll og Gløshaugen.

Har syklet til jobb i 33 år

- Selv om mange sikkert er fornøyde med tiltakene, tror jeg det kan gjøres mer. Det er mange som ikke vet at det finnes garderober for eksempel, sier miljørådgiveren.

Mai-Brit Blaasmo har jobbet ved realfagsbiblioteket på Gløshaugen i 33 år, og syklet mellom jobben og hjemmet på Breidablikk stort sett helt siden hun startet.

- Jeg sykler for å holde meg i form, og fordi jeg liker å sykle. Men på vinteren går jeg, sier hun.

Blaasmo er fornøyd med at det har kommet sykkelskur, men skulle ønske det var flere sykkelstativer. De er nemlig ofte fulle.

65 prosent av dem som har svart i undersøkelsen arbeider på Gløshaugen, mens 20 prosent jobber på Dragvoll. I 2013 var disse tallene henholdsvis 53 og 21 prosent.

Det er Gløshaugen-ansatte som er de ivrigste på jobbsyklingen med 36 prosent syklister. 25 prosent sykler til Dragvoll, mens 31 prosent sykler til andre campi. Det skyldes trolig ikke at Gløshaugen-ansatte er sprekere enn Dragvoll-ansatte, men at avstanden er lengre for mange.

LES OGSÅ: Over 4000 har fått i alt 2,5 mill. kroner i p-bot

Betalingsparkering som spark i baken

Undersøkelsen viser at en stor andel av de ansatte bor relativt nært arbeidsstedet. 64 prosent av respondentene bor mindre enn seks kilometer fra jobben. Ved forrige undersøkelse var tilsvarende tall 54 prosent.

Av bilførerne oppgir 72 prosent at de benytter avgiftsbelagt NTNU ansattparkering, sju prosent at de benytter en avgiftsfri parkeringsplass, ni prosent at de parkerer gratis med elbil og 12 prosent har svart ”annet”. I 2013 var elbil-parkering null prosent, mens 75 prosent benyttet seg av ”P-plass som arbeidsgiver disponerer”.

Ifølge dem som har deltatt i undersøkelsen er det at trim fører til god helse den viktigste motivasjonen for om de skal gå eller sykle til jobb. Videre mener mange det er en fin start og avslutning på dagen og at det er miljøvennlig.

Michelsen tror innføringen av det nye parkeringsregimet har spilt større rolle enn det som vises av undersøkelsen.

- Jeg tror betalingsparkering har vært et lite spark bak for en god del, selv om kostnaden for parkering i seg selv ikke har vært avgjørende, sier han.