Faglærernes beste venn

Det er lett å gå seg vill i jungelen av verktøy og undervisningsmetoder. Det nye Læringsstøttesenteret ved NTNU skal gjøre livet lettere for ansatte som vil prøve ut nye læringsformer.

- Små grep kan løfte undervisninga. Det skal ikke så mye til, sier Vegard Moen, Silje Belsvik Taftø og Tonje Mogstad Høivik.

Nettbaserte tester, omvendt undervisning, videosnutter, blogger, applikasjoner, quiz, wikier, simulering og digitale plattformer: Mange – og kanskje forvirrende - muligheter for faglærere og annet undervisningspersonell som ønsker å gjøre noe nytt på undervisningsfronten.

Det er da staben ved Læringsstøttesenteret ivrig melder seg til tjeneste og viser vei. De kan for eksempel gi veiledning i oppstartsfasen og hjelpe til å finne det rette verktøyet. Og staben? Det er per i dag prosjektleder Vegard Moen, førstekonsulent Tonje Mogstad Høivik og rådgiver Silje Belsvik Taftø.

Hjelp til selvhjelp

Veien blir til mens de går. For senteret er bare noen uker gammelt og i støpeskeia. I løpet av september skal nettsidene være på plass, og informasjonen systematiseres og samkjøres.

- Vil du for eksempel flippe klasserommet, så kan du finne hjelp og inspirasjon på våre nettsider, tips om hvordan du kan utvikle dette videre og hvor du kan henvende deg. Det blir hjelp til selvhjelp, sier Taftø.

For faglærerne vil det handle om å finne nye og egnede verktøy. For Læringsstøttesenteret blir utfordringa å skille klinten fra hveten: ikke gå amok i verktøyjungelen, men prioritere nyttige verktøy som kan være med og heve undervisninga.

På vei inn i skya med Office 365

- Se her, dette er noe også for deg, sier Moen entusiastisk, og vil ha UAs journalist til å klikke seg inn på NTNUs internsider som omhandler Office 365.

Det er dette verktøyet LSS-medarbeiderne akkurat nå fordyper seg i. Microsoft Office 365 gir studenter og ansatte gratis tilgang til tekstbehandling, samskriving og lagringsplass på ulike plattformer. Det nye er at verktøyet nå også er skybasert, i tillegg til å være klientbasert.

- Vi kan være i skya samtidig. Det er en ny måte å tenke på. Hva betyr det for underviserne og undervisninga? Det ønsker vi å gi gode veiledninger på, og er noe vi prioriterer i høst. Blant annet tilbyr Office 365 verktøyet OneNote. Nå kan lærerne for eksempel gi studentene tilbakemelding umiddelbart, mens de før måtte scanne, legge i hylla, rette, scanne på nytt, forteller Moen.

Og når både faglærere og studenter møtes i skya, ser de tre medarbeiderne for seg et utall av muligheter, både for samarbeid og deling av dokumenter – og for samskriving. Og ikke helt uvesentlig: stor lagringsplass.

Vil oppsøke fagmiljøene

Etter hvert vil de skaffe seg et kontaktnett ute i fagmiljøene og opprette en blogg som kan formidle alt det nye og spennende som skjer innenfor feltet.

- NTNU har mange fagdisipliner og målgruppene er forskjellige. Det som fungerer for noen, trenger ikke å fungere for andre. Det er ikke lett å standardisere. Derfor blir det viktig å komme tettere på fakulteter og institutter, for å få avklart deres behov for veiledning, sier Høivik.

Læringsstøttesenteret vil på sine nettsider også gi veiledning om opphavsrettigheter. Eier du innholdet når du legger det ut på nettet? Kan du bruke bildet som er lagt ut på et annet nettsted?

Vil inspirere

Men først og fremst ønsker de å inspirere:

- I samarbeid med Uniped vil vi sette pedagogikken i høysetet. Små grep kan løfte undervisninga. Det skal ikke så mye til for å prøve noe nytt, sier Moen.

De er også i kontakt med fusjonspartnerne. For de har også mye å lære bort. Gjøvik og Ålesund har vært innom og hilst på dem allerede, HiST likeså.

- Det er lett å gå seg bort i alle mulighetene som finnes. Nå prøver vi oss fram, og kanskje blir det noen helomvendinger etter hvert, sier Vegard Moen, Tonje Mogstad Høivik og Silje Belsvik Taftø.

LES OGSÅ: Interessen for opptak av forelesningene øker