Ber 200 informatikklærere til kick-off for nytt felles forum

GJØVIK: Professorene Rune Hjelsvold og Stewart Kowalski starter et nytt forum for å løfte dataundervisningen i nye NTNU. - Fusjonen er en gyllen sjanse for alle som brenner for undervisning, mener de to.

Inviterer. - Vi skal utdanne kandidater som skal være nyttige for næringslivet de neste 30 årene. Derfor trenger vi et forum nå, der vi kan diskutere felles utfordringer og lære av hverandre, sier Stewart Kowalski (til høyre) og Rune Hjelsvold.
- I det nye NTNU ser vi at det sikkert er mange som oss...
.., som kan ha nytte av å møtes, dele erfaringer og diskutere felles utfordringer.
.. Vi aner jo ikke hvor mange av de 200 i målgruppa som brenner for undervisning..
.., men vi tenker at blant så mange blir det uansett lettere å finne noen man kan jobbe sammen med.

- Det snakkes mye om at synergiene på forskningssiden er drivende for fusjonen. Vi hører ikke så mye om den samme motivasjonen på undervisningssiden. Men vi tror den finnes, og vi tror synergiene kan bli store, sier Rune Hjelsvold og Stewart Kowalski.

Vil løfte undervisningen

Hjelsvold er professor i informatikk mens Stewart Kowalski er ekspert på it-sikkerhet og prodekan for undervisning ved Avdeling for informatikk og medieteknikk ved Høgskolen i Gjøvik. Informatikk og datateknikk er ett av få fagfelt hvor samtlige fusjonspartnere har utdanninger i syklus, det vil si bachelor eller ingeniør, ved fusjonstidspunktet.

De mener dette setter informatikerne og datateknologene i en unik posisjon.

- I det nye NTNU ser vi at det sikkert er mange som oss, som kan ha nytte av å møtes, dele erfaringer og diskutere felles utfordringer, sier Hjelsvold.

Dette er bakgrunnen for initiativet til et nytt nettverk for undervisere. Det har fått det litt kryptiske navnet CoPCSE@NTNU, som står for Community of Practice for Computer Science Educators ved NTNU.

Kick-off i januar

En CoP defineres som en gruppe som deler en felles utfordring eller interesse i et fag, og som møtes for å imøtekomme behovene til både gruppen og enkeltpersonene.

“Gruppa bringer mennesker sammen, gir en felles situasjonsforståelse, muliggjør dialog, stimulerer læring, etablerer samarbeidsplattformer og så videre”, heter det i invitasjonen som nå går ut til et par hundre kolleger spredt rundt i nye NTNU.

Med forbehold om at idéen forankres og prioriteres i relevante institutt og fagmiljø, blir det kick-off på campus Gjøvik første uken av januar. Hjelsvold og Kowalski ser for seg fire samlinger i året, en på hver av campusene.

Genuint opptatt av undervisning

- Forskere samler seg i nettverk. Som praktiserende undervisere har vi ikke så store nettverk rundt oss. Vi tenker at dette er spesielt viktig nå, påpeker Hjelsvold, som selv underviser i databasesystemer.

Han viser til det skjer så mye på fagfeltet. Verktøy og undervisningsmetoder endrer seg, markedets forventninger til institusjonene øker, og studentene møter sine forelesere med andre forventninger enn før.

- Vi henvender oss til kolleger som har en genuin interesse for undervisning. Det vi sitter på av erfaring skal omsettes i kunnskap. Det krever systematikk.

- Noen miljø har jobbet lenge og systematisk med forskningsbasert utvikling av pedagogikken. Mange av oss gjør endringer i måten vi underviser på, men kanskje litt mindre systematisk. Derfor kan det være nyttig om vi kommer sammen, diskuterer og deler erfaringer, sier Hjelsvold.

Datafolket er alles instrumentmakere

De to professorene peker på at datafagene har helt spesielle utfordringer, ikke minst på grunn av den i særklasse høye takten utviklingen skjer i på IT-fronten. Det finnes knapt andre fag som kan skilte med tilsvarende endringstakt, og det stiller faglærerne overfor spesielle utfordringer.

- Datafolket er instrumentmakerne som leverer til alle. Fagene vi underviser i er med på å drive innovasjonstakten opp på så å si alle andre fagfelt. Vi utvikler også de verktøyene andre bruker for å undervise, poengterer de to.

Verdien av å møtes

Rune Hjelsvold trekker en velbrukt, tykk lærebok ut fra bokhylla og sier:

- Det er mange trender, det skjer mye, velkjente ting kommer i ny innpakning. Men vi må jo ikke bli for blendet av innpakning og trender, heller. Denne boka hadde jeg på NTH I 1986. 75 prosent av det som står her gjelder ennå, men dagens studenter vil jo finne eksemplene som brukes umoderne og dermed lite motiverende. Mye av dette kan det være nyttig å snakke med andre om, sier han.

De to professorene er overbevist om at det blir lettere å samarbeide på tvers av campusene når en blir kjent både med kolleger og det fysiske miljøet de jobber i.

- Vi aner jo ikke hvor mange av de 200 i målgruppa som brenner for undervisning, men vi tenker at blant så mange blir det uansett lettere å finne noen man kan jobbe sammen med. Hver for oss er vi nok under kritisk masse.

Bekymring for undervisningen

Hjelsvold har deltatt i en av arbeidsgruppene i forbindelse med fusjonen.

- Det finnes et ektefølt engasjement for undervisningen rundt om, og folk er svært bevisst på at vi kan få ut synergier, sier han.

De to initiativtakerne mener at det på sikt må være et naturlig mål for CoPCSE@NTNU å søke om status som et Senter for fremragende undervisning.