Ber Europas universiteter om å ta ansvar i flyktningekrisen

Den europeiske sammenslutninger av universiteter (EUA) retter nå en bønn til politiske myndigheter og høyere utdanningsinstitusjoner over hele Europa.

I en fersk uttalelse ber EUA om at EU og unionens medlemsland viser lederskap og tar ansvar for å løse den pågående flyktningekrisen.

“Som alle andre aktører I samfunnet, har Europas universiteter et ansvar for å handle”, heter det.

EUA understreker også at det finnes en rekke universiteter med staber og studenter, som har rakt ut hjelpende hender til studenter, akademikere og forskere på flukt. Dette inkluderer alt fra tilbud om husrom på campuser, til språkopplæring, deltakelse i sport og kulturelle aktiviteter, samt praktisk hjelp, råd og tjenester. Mye av dette første hjelpearbeidet skjer som respons på en akutt situasjon, og i samarbeid mellom universiteter og lokalsamfunn.

Les også: Flyktninger skal få faglig og sosial omgang på NTNU

EUA mener dette viser at universitetene har sterk vilje til å bidra.

- Men universitetene kan gjøre mye mer, sier EUAs president, Rolf Tarrach.

Han viser til at et betydelig antall av flyktningene som kommer er studenter som har måttet avbryte utdannelsen, eller yngre mennesker som står på terskelen til høyere utdanning.

Tarrach sier det er avgjørende at man nå får rutiner på plass, slik at de som ønsker det, de som kan, og som er kvalifisert for det raskt kan få søke om opptak ved universitetene. Det vil føre til raskere integrering og økt mulighet for folk til å bygge seg nye liv og bidra både økonomisk og samfunnsmessig I det landet de kommer til.

- Hvis vi ikke handler nå, kan det føre til resignasjon, følelse av å mislykkes og utenforskap. Ikke bare for dagens flyktninger, men også for fremtidige generasjoner, understreker Rolf Tarrach.

Les også: Nokut vurderer tilliten til syriske dokumenter