NTNU og Kosmorama inngår samarbeidsavtale

NTNU og Kosmorama, Trondheim internasjonale filmfestival, har inngått samarbeidsavtale for 2016.

Nytt av året er blant annet at det utlyses et stipend til midtnorske filmarbeidere, skriver Kosmorama i en pressemelding.

NTNU og Kosmorama har samarbeidet mye siden festivalen startet i 2005, men det har stort sett vært på instituttnivå. Institutt for kunst- og medievitenskap har vært en sentral partner, men festivalen har også samarbeidet med flere andre fagmiljøer og institutter ved universitetet. Nå er avtalen inngått med NTNU sentralt, og både universitetet og Kosmorama håper dette vil føre til enda større samarbeid som er forankret i begge institusjoner i årene som kommer. Begge ser også potensial for at NTNUs studenter, ansatte og alumner kan ta festivalen enda mer i bruk.

- Kosmorama og NTNU har mange felles mål og møtepunkter. Begge setter høye krav til kvalitet og begge ønsker å synliggjøre alt det spennende som foregår både på NTNU og på det midt-norske filmfeltet akkurat nå. Samtidig ønsker vi å tiltrekke oss attraktive aktører utenfra. Vi ser muligheter for å skape et samarbeid der summen av vår innsats blir større enn om vi jobber hver for oss, sier direktør i Kosmorama, Silje Engeness.

Under kommende festival, 8.–13. mars 2016, vil NTNU og Kosmorama bidra i fellesskap på en rekke arrangementer. Flere ansatte fra universitetet vil delta blant annet med innledninger til filmer, Q&As, debatter og filmfaglige samtaler.