Prisdryss på IME-fakultetet:

Trond Andresen kåret til Årets formidler

Den aktive debattanten og kritikeren Trond Andresen ved IME-fakultetet engasjerer og motiverer på en sjeldent god måte, ifølge juryen bak formidlingsprisen.

Trond Andresen ble Årets formidler 2015.
Årets pris for beste lærer/læringsmiljø ved IME går til læringsmiljøet på Institutt for Telematikk for deres initiativ i Team Based Learning, med Frank Kraemer i spissen, sammen med Peter Herrmann, Finn Arve Aagesen og Øyvind Kure.
Vinneren av Årets målgivende pasning er teknikerne ved Servicelaben ved Institutt for elkraftteknikk: overingeniør Vladimir Klubicka og avdelingsingeniørene Bård Almås, Svein Erling Norum og Aksel Andreas Reitan Hanssen

Andresen er blant NTNUs mest profilerte ansatte i media, men også en en førsteklasses foreleser. Da IME-fakultetet kastet glans over sine ansatte tidligere denne uken stakk Andresen, som er amanuensis ved Institutt for kybernetikk, av med prisen Årets formidler 2015.

Begrunnelsen er blant annet at han engasjerer og motiverer elever på videregående skole på en sjeldent god måte, samt at han alltid sier ja når han blir spurt om å stille opp.

Videre heter det at "Hans innsats som formidler på arrangementer som Teknologicamp for jenter, Teknologidagen og Jentedagen har utvilsomt bidratt til økt interesse og høyere søknadstall både for NTNU generelt og fagfeltet spesielt. Dette understøttes av en rekke tilbakemeldinger fra deltagere på disse arrangementene over flere år."

Begrunnelsen peker også på at Andresen er svært synlig i mediebildet, og at han bruker media effektivt til å formidle budskapet sitt. Dette blant annet gjennom i flere år å ha vært en aktiv de debattant og kronikkforfatter i avisenes meningsspalter.

Til slutt viser juryens begrunnelse til en sak som vekket oppsikt i 2015: "Han fikk internasjonal oppmerksomhet i fjor sommer, da han ble presentert som «hjernen bak» en økonomisk redningsplan B for Hellas, i form av et parallelt elektronisk pengesystem. I september laget Adressa et 4-siders portrettintervju med ham, med tittelen " Faenbæreren". Dette intervjuet innleder med teksten "Trond Andresen har visst tatt feil én gang. På 70-tallet.""

Under prisdrysset på IME-fakultetet ble også læringsmiljøet på Institutt for telematikk hedret. De fikk pris for «Beste lærer eller læringsmiljø ved IME» for deres initiativ i Team Based Learning, med Frank Kraemer i spissen, sammen med Peter Herrmann, Finn Arve Aagesen og Øyvind Kure.

Det ble også delt ut to priser i kategorien «Årets målgivende pasning». Prisen gis til folk som yter en ekstra innsats for at andre skal kunne være gode, og gikk til rådgiver Anne Margrethe Kajander ved Institutt for matematiske fag og til teknikerne ved Servicelaben ved Institutt for elkraftteknikk: overingeniør Vladimir Klubicka og avdelingsingeniørene Bård Almås, Svein Erling Norum og Aksel Andreas Reitan Hanssen.