Prisdryss på IME-fakultetet:

Trond Andresen kåret til Årets formidler

Den aktive debattanten og kritikeren Trond Andresen ved IME-fakultetet engasjerer og motiverer på en sjeldent god måte, ifølge juryen bak formidlingsprisen.
Trond Andresen ble Årets formidler 2015. 
        
            (Foto: Kai T. Dragland/NTNU)

Trond Andresen ble Årets formidler 2015.  Foto: Kai T. Dragland/NTNU

Andresen er blant NTNUs mest profilerte ansatte i media, men også en en førsteklasses foreleser. Da IME-fakultetet kastet glans over sine ansatte tidligere denne uken stakk Andresen, som er amanuensis ved Institutt for kybernetikk, av med prisen Årets formidler 2015.

Begrunnelsen er blant annet at han engasjerer og motiverer elever på videregående skole på en sjeldent god måte, samt at han alltid sier ja når han blir spurt om å stille opp.

Videre heter det at "Hans innsats som formidler på arrangementer som Teknologicamp for jenter, Teknologidagen og Jentedagen har utvilsomt bidratt til økt interesse og høyere søknadstall både for NTNU generelt og fagfeltet spesielt. Dette understøttes av en rekke tilbakemeldinger fra deltagere på disse arrangementene over flere år."

Begrunnelsen peker også på at Andresen er svært synlig i mediebildet, og at han bruker media effektivt til å formidle budskapet sitt. Dette blant annet gjennom i flere år å ha vært en aktiv de debattant og kronikkforfatter i avisenes meningsspalter.

Til slutt viser juryens begrunnelse til en sak som vekket oppsikt i 2015: "Han fikk internasjonal oppmerksomhet i fjor sommer, da han ble presentert som «hjernen bak» en økonomisk redningsplan B for Hellas, i form av et parallelt elektronisk pengesystem. I september laget Adressa et 4-siders portrettintervju med ham, med tittelen " Faenbæreren". Dette intervjuet innleder med teksten "Trond Andresen har visst tatt feil én gang. På 70-tallet.""

Under prisdrysset på IME-fakultetet ble også læringsmiljøet på Institutt for telematikk hedret. De fikk pris for «Beste lærer eller læringsmiljø ved IME» for deres initiativ i Team Based Learning, med Frank Kraemer i spissen, sammen med Peter Herrmann, Finn Arve Aagesen og Øyvind Kure.

Det ble også delt ut to priser i kategorien «Årets målgivende pasning». Prisen gis til folk som yter en ekstra innsats for at andre skal kunne være gode, og gikk til rådgiver Anne Margrethe Kajander ved Institutt for matematiske fag og til teknikerne ved Servicelaben ved Institutt for elkraftteknikk: overingeniør Vladimir Klubicka og avdelingsingeniørene Bård Almås, Svein Erling Norum og Aksel Andreas Reitan Hanssen.

Årets pris for beste lærer/læringsmiljø ved IME går til læringsmiljøet på Institutt for Telematikk for deres initiativ i Team Based Learning, med Frank Kraemer i spissen, sammen med Peter Herrmann, Finn Arve Aagesen og Øyvind Kure. 
        
            (Foto: Kai T. Dragland/NTNU)

Årets pris for beste lærer/læringsmiljø ved IME går til læringsmiljøet på Institutt for Telematikk for deres initiativ i Team Based Learning, med Frank Kraemer i spissen, sammen med Peter Herrmann, Finn Arve Aagesen og Øyvind Kure.  Foto: Kai T. Dragland/NTNU

Vinneren av Årets målgivende pasning er teknikerne ved Servicelaben ved Institutt for elkraftteknikk: overingeniør Vladimir Klubicka og avdelingsingeniørene Bård Almås, Svein Erling Norum og Aksel Andreas Reitan Hanssen 
        
            (Foto: Kai T. Dragland/NTNU)

Vinneren av Årets målgivende pasning er teknikerne ved Servicelaben ved Institutt for elkraftteknikk: overingeniør Vladimir Klubicka og avdelingsingeniørene Bård Almås, Svein Erling Norum og Aksel Andreas Reitan Hanssen  Foto: Kai T. Dragland/NTNU

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Mener samfunnet taper på at forskerstillinger lyses ut internasjonalt

– Samfunnet investerer i utdannelsen vår, men får lite igjen for pengene når jobbene går til utenlandske søkere, sier Astrid Mork-Jansson ved Universitetet i Stavanger.

Konflikten ved IHS:

Undersøkelser av arbeidsmiljø og konflikter får krass kritikk

- Jeg er ganske kritisk til hva som skal komme ut av dette. Jeg tror ikke de finner noen sannhet. Dette er ikke en objektiv undersøkelse, sier professor Håkon With Andersen ved NTNUs Institutt for historiske studier (IHS).

- Fakultetene er neppe den beste måten å organisere på, men det er det beste vi har

Nord universitet mener fakultetsmodellen er riktig i den oppbyggingsfasen de er inne i, mens Universitetet i Oslo har troen på løpende vurderinger av ledelse og organisasjon for å gjøre den jobben de skal. - Strukturer kan hindre tverrfaglighet, men man må akseptere den strukturen man har, sier Oslomet-rektor Curt Rice.

Ytring:

Campusprosjektet er både en trussel og en mulighet

En fortetting uten at det planlegges for hvordan vi skal videreutvikle eksperimentell infrastruktur vil svekke NTNU på sikt, skriver forfatterne av denne ytringen.