NTNU feirer at de får sin første MIT FabLab

Da NTNU i Ålesund nylig besøkte MIT, så de en FabLab. - En slik lab vil vi også ha, tenkte de. Og slik ble det.

FabLab-magi: 3D-printet globus. I det nye laboratoriet er det blant annet utstyr til å 3D-printe alt fra verktøy, skrog - og globuser.
Dekan Hans Petter Hildre ved NTNU i Ålesund.
Her er globusen under produksjon i 3D-printeren.
Og det skulle bare mangle: Et laboratorium i Ålesund må kunne framskaffe en 3D-printet båt.
Karl Henning Halse prøver ut fresemaskina, som fra nå av blir stående på FabLab-en. Her kan det blant annet freses ut skrog.
NTNU i Ålesund: Veid og funnet dyktig nok til å delta i FabLab-nettverket til MIT. Logoen er naturligvis på plass i forbindelse med dagens åpning.

I dag markerer Ålesund at laboratoriet er på plass. En FabLaB gjør det mulig å bygge fysiske modeller og prototyper på en hurtig måte, ved hjelp av 3D-printing.

Brukerne av lab-en kan ta og føle på modellene, og dermed få testet ut produktet og finne ut hva som må forbedres.

Handlekraftige møringer

Når UA får dekan Hans Petter Hildre i tale vil vi først høre hvorfor akkkurat NTNU i Ålesund nå har fått NTNUs første MIT FabLaB. Kanskje er lab-en til og med den eneste i Norge.

- MIT-besøket inspirerte oss til å bygge en slik lab. Vi har bekostet dette selv og og bygd det opp på egen hånd. Vi har ikke tid til å vente på søknader og den slags ting. Vi kjører i gang og så søker vi etterpå, sier dekanen ved Avdeling for maritim teknologi og operasjoner.

UAs reporter kan ikke annet enn å le av den handlekraftige fremgangsmåten.

- Du flirer du, men dette er kulturforskjeller mellom Trondheim og Ålesund. Vi bestemmer oss og så får vi det til. Det tok oss en måned fra vi bestemte oss til vi i dag åpner FabLab-en, forteller han.

Et nettverk av lab-er

Utvikling av digital produksjonsteknologi har gjort prototyping lett tilgjengelig. Nå er maskineriet som trengs på plass i Ålesund og både ansatte, studenter og næringsliv kan benytte seg av det moderne lab-utstyret.

Det kan være nødvendig med litt ekstra opplæring for å håndtere noen av maskinene, men Hildre forsikrer at det går fort å lære seg å bruke de fleste av dem.

- Dette er neste generasjons produksjonssystemer, der vi vil få digitalisering av produksjonsprosessene. På FabLab-en kan studentene bygge og lage ting, slik at prototypebygging blir en del av et kreativt arbeid sier Hildre.

FabLab har utspring fra Massachusetts Institute of Technology, og er nå et globalt nettverk av laboratorier. Over hundre slike lab-er er spredt over hele verden. FabLab-ene bruker de samme maskinene, programvaren og prosjektene, og brukerne kan dele erfaringer med andre FabLab-brukere i verden.

FABelaktig åpning

Hans Petter Hildre forteller at det finnes oppskrifter og beskrivelser på hvordan slike standard FabLab-er skal bygges opp. De må kjøpe inn maskiner og vise at de klarer å bruke dem. NTNU i Ålesund har sertifikat på at de er en godkjent FabLab-institusjon.

Oppbygging av lab-en har kostet 1 million kroner. Grunnen til at det ikke har kostet mer, er at Ålesund allerede hadde noe av maskineriet som nå havner på FabLab-en.

Ansvarlig for MIT FabLab ved NTNU i Ålesund blir førsteamanuensis Henrique Gaspar.

Mandag ettermiddag er det duket for en absolutt FABelaktig åpning - med kaffe og kakespising for ansatte og studenter.

LES OGSÅ: FabLab NTNU - part of the FabFoundation network