Forelesere fra NTNU leder an i Morgenbladets kåring

NTNU-professor Jostein Halgunset gjør det foreløpig best i Morgenbladets kåring av landets beste forelesere. Også på andreplass finner vi en NTNU-ansatt.

Jostein Halgunset blir beskrevet som munnrapp og engasjert. For øyeblikket har han fått flest stemmer i kåringa om å bli en fantastisk formidler.

Jostein Halgunset fra Institutt for laboratoriemedisin har fått 381 stemmer og troner for øyeblikket øverst. På en god andreplass finner vi professor Arild Blekesaune fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap med 336 stemmer. Seiler i medvind gjør også førstelektor Linda Dyrlid ved Institutt for anvendt sosialvitenskap. Hun ligger på sjetteplass med 201 stemmer.

Morgenbladet rapporterer at nesten 7000 personer fra hele landet har stemt. Over 240 personer fra 25 institusjoner er nominert. Men løpet er ennå ikke kjørt, heller ikke for dyktige formidlere som ikke har havnet på oversikten over nominerte. Det er fritt fram for alle og enhver å nominere favorittforeleseren sin fram til 15. april.

- Ja, jeg har fått med meg at jeg er nominert, bekrefter Halgunset når UA ringer for å slå av en prat.

- Engasjementet smitter som en pandemi

Den populære foreleseren synes det er hyggelig å stå på ei slik liste, men er ellers litt usikker på hele prosessen. Hvordan foregår den og hva er metodikken for å vurdere dyktighet?

I tvil er i hvert fall ikke Kasper Schei, som har nominert Jostein Halgunset. I begrunnelsen skryter han foreleseren sin høyt opp i skyene:

« Den munnrappe og drivande språkføre anatomiprofessoren er favoritten ikkje berre grunna mektige kunnskapar, men først og fremst det enorme engasjementet som smittar som ein pandemi frå første studieår.», heter det i deler av begrunnelsen. Før Schei avslutningsvis tar sats og skriver:

« Kirurgar kuttar garantert rettare etter å ha vorte oppseda av «Halgis», og vi har for alltid eit forbilde. Som far, som guddom, og som ein dokter og forelesar som vi vil bli

- Kjenner du deg i igjen i denne beskrivelsen?

- Ja, jeg tror vel det, i den forstand at det jeg forsøker å formidle, er ting jeg selv liker og er opptatt av. Jeg synes jeg har noe å bidra med og at jeg har et budskap å formidle, som jeg ønsker å formidle på beste måte, sier den jordnære foreleseren - som på ingen måte ser ut til å ha blitt høy på pæra av de voldsomme lovordene fra studentene.

Halgunset har i mange år vært en populær foreleser blant studentene. Dessuten fikk han i 2002 Sintefs pris for fremragende pedagogisk virke.

LES OGSÅ: Ivrige studenter nominerer sine fantastiske formidlere

Trives med å undervise

- Vi får teste hvor pedagogisk du er, da. Greier du å beskrive for gud og hvermann hva det er du foreleser i?

- Hovedområdet er anatomi. Jeg foreleser i både makroskopisk og mikroskopisk anatomi. Det vil si hvordan kroppen ser ut, innvendig og utvendig. Noe kan du se med det blotte øye, mens noe må du bruke mikroskop for å se.

Mens professoren forklarer, danner UA seg et inntrykk av hvorfor han er så populær blant studentene. Halgunset bruker enkle ord, korte setninger og viser vilje til å gjøre seg forstått.

- Jeg har sett andre med en annen holdning til det stoffet de underviser i. Inntrykket er at de er mest opptatt av å få det hele overstått. Jeg har sjelden følt det sånn. Jeg tror det jeg formidler er preget av at jeg selv liker stoffet, utdyper han.

Lite tekst, mange bilder

Medisinprofessoren begynte ved NTNU lenge før universitetet fikk sitt nåværende navn. Han har jobbet her siden 1980. Han foreleser for 120 studenter av gangen, og fra høsten ligger det an til å bli 135 studenter.

Halgunset forteller at det han underviser i er veldig visuelt. Han bruker mange bilder. Det er mye powerpoint og lite tekst. Han foreleser i auditorier. I tillegg har han kurs i mikroskopering og disseksjoner. Da vandrer han rundt og prøver å fange opp hva den enkelte strever med og lurer på.

- Hva synes du om slike kåringer, blir du ekstra motivert når du er nominert på denne måten?

- Det er hyggelig, men det er ikke det som motiverer meg. Motivasjonen er der uansett.

Jostein Halgunset sier at det er artig å følge med på studentenes utvikling. I starten er de naive og står overfor en ny og fremmed verden, men etter hvert utvikler de en profesjonalitet og forståelse av ganske vanskelige ting.

- Det er artig å ha med unge folk å gjøre. De er interessert og oppvakt, og vil gjerne lære, sier han.

Forrige gang UA skrev om Morgenbladets kåring, var ni NTNU-forelesere nominert. Nå er det atten. Tendensen er klar: Gløshaugen-ansatte er kommet på banen. I startfasen var det nesten ingen nominerte fra teknologifagene, men nå finner vi flere nominerte teknologer.

En av de nominerte Gløs-foreleserne er professor Johannes Skaar ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon. Skulle han til slutt bli kåret til en av de mest fantastiske formidlerne, er det bare å bøye seg i støvet. Da Morgenbladet i 2012 kåret de ti mest fremragende unge forskerne i Norge, havnet to NTNU-ansatte på lista. Johannes Skaar og Terje Lohndal.

Men alt kan skje innen fristens utløp 15. april. Kanskje er det mange nye NTNU-navn på lista da. Og juryen skal også ha et ord med i laget.

LES OGSÅ: Morgenbladet kårer fantastiske formidlere
LES OGSÅ: Pedagogiske talenter fortjener høyere lønn
LES OGSÅ: Høgskolene får æren for at det satses mer på undervisning
LES OGSÅ: Vi har manglet metoder for å si hvem som gir god undervisning