Wroldsen fikk jobben som viserektor i Gjøvik

Fungerende viserektor for NTNU i Gjøvik, Jørn Wroldsen, er tilsatt i en åremålsperiode på fire år.

Jørn Wroldsen fortsetter i jobben som viserektor for NTNU i Gjøvik.

Det var fem mannlige og én kvinnelig søker til jobben som viserektor i Gjøvik. NTNU-styret avgjorde torsdag formiddag at Jørn Wroldsen fikk jobben. Han har fungert i stillingen siden fusjonen ved nyttår, og var tidligere rektor ved Høyskolen i Gjøvik.

I utlysningsteksten heter det at viserektorens viktigste oppgaver er å representere og posisjonere NTNU som institusjon overfor regionalt arbeidsliv, koordinere den interne faglige virksomheten og utvikle det tverrfaglige samarbeidet, initiere medvirkningsbaserte prosesser og delta i institusjonens strategiske arbeid. Viserektorene skal ha høy vitenskapelig kompetanse, og det er ønskelig med førstekompetanse.

Det skulle i utgangspunktet også ansettes viserektor for NTNU i Ålesund på styremøtet, men Marianne Synnes trakk søknaden sin 1. juni. Gunnar Bovim opplyste at rektoratet ville innstille henne til jobben.

- Det er ingen dramatikk i dette, sa Synnes i en melding på NTNUs intranett Innsida.

Hun til at det hadde vært en prosess der hun til syvende og sist hadde kommet fram til at hun likevel ikke ønsket å gå på en fireårsperiode som viserektor. Stillingen skal nå lyses ut på nytt.

På styremøtet torsdag ble Björn Gustafsson ansatt som dekan ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, og Monica Rolfsen som dekan ved Fakultet for økonomi.

Fra 1.1. 2017 har NTNU åtte nye fakultet. Seks av dagens dekaner ved NTNU hadde rett til å følge sin stilling og disse fortsetter som dekaner ut sine åremålsperioder.

LES OGSÅ: - Jeg får utrettet mer som dekan enn som doktor
LES OGSÅ: "Jeg gleder meg stort!"