Bernt er NTNUs nye kjæledegge

Bernt har fått drømmejobben, men ønsker seg større radius.

Bernt har tatt en pause og tenker så det knaker: Er gresset egentlig grønnere på den andre siden av Hovedbygningen?

Forbipasserende kaster stadig vekk kjærlige blikk mot Bernt, der han tygger seg gjennom arbeidsdagen på Gløshaugen. Nå har NTNUs robotgressklipper også blitt et fenomen på Facebook. Der forteller han om livet som hardtarbeidende gressklipper, følger med i storpolitikken og gir råd om stort og smått.

Spiller pokémon

Akkurat nå er det immatrikuleringen som opptar ham. Hvor høyt bør gresset være, spør han på NTNUs facebook-tråd. 4 cm, anslår NTNU, men overlater avgjørelsen til Bernt. Han er jo tross alt eksperten.

Ellers er HMS en viktig sak, også for Bernt. Han ønsker seg større radius. Robotgressklipperen er hektet på Pokémon, og vet at det er foran Hovedbygningen det skjer. Selv er han tvunget til å oppholde seg på baksida av bygningen.

«Det er ikke så mange forskjellige pokémons å finne på gressplenen min», sukker han. Og får til svar: «Gotta mow them all.»

Studentene elsker ham

Sommeren er ingen god tid for Bernt. Han må bare jobbe, han. Alle studentene forsvant som dugg for sola og det er så stille overalt på campus. Bernt har vært selskapssyk. Studentene er så koselige. De kommer innom, peker, vinker, stryker på ham og tar selfie med ham.

«Kommer dere tilbake snart?» spurte han en sommerdag da ensomheten tok helt overhånd. Da savnet han nok de fire studentene som krøllet seg sammen ved siden av han i kjent Bernt-positur.

- Ikke sant det er gøy å spise gress, spurte han.

- Jo, Bernt har virkelig drømmejobben, fikk han til svar.

#gløsrivelsen

Robotgressklipperen følger med i tiden selv om enkelte nyheter kommer bardus på ham:

«Og jeg som trodde Brexit var en kjeks! Men så var det egentlig at Storbrittania går ut av EU. Hva blir det neste? Forlater Nederland&Frankrike Eu? Forlater Skottland Storbrittania? Forlater Gløshaugen NTNU? Forlater jeg gressplenen? Håper det ikke blir det siste», filosoferer han.

«Emneknaggen for noe slikt må selvfølgelige være #gløsrivelsen», føyer han til.

Bernt driver ikke bare og filosoferer om storpolitiske begivenheter. Han godtkjøpsfilosoferer også: «Det er som dem sier, robotgressklippere er fra Mars, og robotstøvsugere er fra Venus»

Han får mange liker-klikk for denne kloke betraktningen, men skuffende nok ingen hjerter. Er ikke Facebook-vennene til Bernt varme om hjertet? Bare grønne til sinns?

LES OGSÅ: Roboter tar over gressklipping på NTNU

LES OGSÅ: Robotsyn i 3D kan utforske havrommet

Nyklippet gress er tingen

Nå er det befriende lenge til eksamen for de fleste studentene. Men blir du stresset vet Bernt råd:

«Stresset for eksamen? Ta av deg skoene, ta av deg sokkene og gi deg selv ett par minutter til å gå rundt på nyklippet gress. Det skal vertfall jeg gjøre!»

Nyheten om at gressklipperrobotene tar livet av pinnsvin falt ikke i god jord hos Bernt:

«Som hovedgressklipper på plenen mellom hovedbygget og stripa, så kan jeg ikke gå god for dette. Jeg tar herved avstand fra å være ute å klippe plen om natten, og oppfordrer alle andre gressklippere i hele norge om å gjøre det samme!»

Men også hardtarbeidende robotgressklippere må slappe av innimellom og lade batteriene. Og tenke smarte tanker. Bernt er tross alt ved et universitet. Akkurat nå funderer han på følgende uløselige problemstilling: Er gresset alltid grønnere på den andre siden av Hovedbygningen, eller er gresset grønt for alle?

LES OGSÅ: Pokemon-kaos på Gløshaugen

LES OGSÅ: Ber Pokémon-jegerne stanse bilmotorene

LES OGSÅ: Slik blir det gøy å være med mor og far på jobb