Disse vil bli viserektor for NTNU i Ålesund

Stillingen ble lyst ut for andre gang etter at nåværende viserektor Marianne Synnes trakk seg, og det er nesten bare nye navn på søkerlista.

Stillingen som viserektor for NTNU i Ålesund rapporterer til rektor og er en del av NTNUs lederteam. NTNU i Ålesund har cirka 2400 studenter og 240 årsverk.
Tidligere prorektor ved Høgskolen i Ålesund, Webjørn Rekdalsbakken, er blant søkerne til den ledige stillingen som viserektor for NTNU i Ålesund.
Annik Magerholm Fet er leder for NTNU Bærekraft. Nå ønsker hun å bli viserektor i Ålesund. Arkivfoto: Arne Asphjell, NTNU Info
Nåværende viserektor for NTNU i Ålesund, Marianne Synnes, lå an til å få jobben for en åremålsperiode på fire år, men trakk søknaden før sommeren.

Rektor Gunnar Bovim var klar for å innstille tidligere rektor ved Høgskolen i Ålesund, Marianne Synnes, som viserektor for NTNU i Ålesund, men Synnes trakk seg fra ansettelsesprosessen i siste liten i vår.

– Det har vært en spennende periode med fusjonsforhandlinger, selve fusjonen og hele organisasjonsutviklingen. Jeg setter stor pris på samarbeidet med den øvrige toppledelsen på NTNU, men føler det er riktig at andre overtar stafettpinnen fra nyttår, sa Synnes i juni.

Så ble stillingen lyst ut på nytt med søknadsfrist 4. september.

Søkerlisten, som UA har fått tilgang til, viser at sju personer har søkt stillingen:

1. Annik Magerholm Fet (kvinne, 63) - Direktør NTNU Bærekraft/professor

2. Webjørn Rekdalsbakken (mann, 63) - Utdanningsleder, NTNU i Ålesund

3. Håvar Risnes (mann, 44) - Innovasjon Norge, Møre og Romsdal, avdelingsleder

4. Søker unnatt offentlighet (kvinne, 61)

5. Chandra Sekharappa Mayur Yegeri (mann, 47) - Visiting Scientist, VU University Medical Centre Amsterdam (last job)

6. Søker unntatt offentlighet (mann, 45)

7. Else-Britt Seth (kvinne, 28) - 1. styrmann Island offshore

Kun én av søkerne er å finne på listen blant dem som søkte da stillingen ble utlyst i vår. Da var dette søkerne:

Prodromos Zachariadis (mann, 46) - manager

Chandra Sekharappa Mayur Yergeri (mann, 46) - Visiting Scientist, VU University Medical Centre Amsterdam

Anton Gjørven (mann, 67) - Sivilingeniør, Norconsult AS

Marianne Synnes (kvinne, 45) - viserektor ved NTNU i Ålesund

Anniken Karlsen (kvinne, 49) - førsteamanuensis, professorstipendiat ved NTNU

Magnar Førde (mann, 64) - konsulent for næringsliv, styreposisjoner

I tillegg er én søker unntatt offentlighet.

2400 studenter og 240 årsverk

NTNU i Ålesund har cirka 2400 studenter og 240 årsverk, mens NTNU som helhet har 6700 årsverk.

I utlysningsteksten heter det at viserektorens viktigste oppgaver er å representere og posisjonere NTNU som institusjon overfor regionalt arbeidsliv, koordinere den interne faglige virksomheten og utvikle det tverrfaglige samarbeidet, initiere medvirkningsbaserte prosesser og delta i institusjonens strategiske arbeid.

LES OGSÅ: Mange viktige avgjørelser for NTNU i høst

Særskilt regional kompetanse

Viserektoren skal ha høy vitenskapelig kompetanse, og det er ønskelig med førstekompetanse.

NTNU ønsker også at viserektoren skal ha særskilt kompetanse på det regionale perspektivet ut fra et faglig ståsted, samt at vedkommende kan vise til omfattende og vellykket ledelse i store kunnskapsorganisasjoner, at hun eller han har førstehånds erfaring med universitetets kjerneoppgaver og har en motiverende og inkluderende lederstil preget av samarbeid og medvirkning. Viserektoren skal også besitte gode kommunikative evner og evne til å skape tillit og nettverk, samt ha en god organisasjonsforståelse.

Viserektoren tilsettes på åremål for fire år med tiltredelse 1. januar 2017.

Dagens viserektor, Marianne Synnes, tar sikte på en stortingskarriere for Høyre. Ålesund Høyre ønsker henne på andreplass på stortingslista neste år, ifølge Sunnmørsposten.