Disse vil bli prorektor på NTNU

Helge Klungland, Anne Borg, Bjarne Foss, Hans Jørgen Roven, Roger Midtstraum og Anne C. Elster. Alle disse NTNU-erne vil ha de ledige prorektorjobbene.

Anne Borg (midten) ønsker å bli prorektor ved NTNU. Enten som prorektor for utdanning (etter Berit Kjeldstad, t.h.), eller som prorektor for forskning etter Kari Melby.
Helge Klungland er allerede prorektor for faglig integrasjon ved NTNU, og tidligere rektor ved HiST. Han har søkt jobb som prorektor for utdanning og prorektor for forskning.
Bjarne Foss har vært med i NTNU-styret i en årrekke. Nå ønsker han å bli prorektor.

NTNUs toppledelse er under kraftig omskifting. Tidligere i høst ble det klart at Gunnar Bovim fortsetter i en ny åremålsperiode som rektor, men i løpet av det neste året vil tre nye prorektorer være på plass. Skjønt, de trenger ikke være helt ferske som prorektorer, for Helge Klungland har søkt jobben som prorektor for både forskning og utdanning. Det samme har Anne Borg, som er dekan ved NT-fakultetet.

Klungland er i dag prorektor for faglig integrasjon. Denne stillingen har han frem til sommeren.

- Hvilken av de to prorektorjobbene du har søkt har du mest lyst på?

- Jeg har lyst på begge to. Jeg har vært leder i UH-sektoren i 20 år. I deler av den tiden har jeg jobbet mest med forskning, og deler av den mest med utdanning, sier Klungland, som mener det er flere aktuelle kandidater til stillingene på søkerlistene.

Kari Melby og Berit Kjeldstad, prorektorer for henholdsvis forskning og utdanning, har begge sittet i åtte år (to åremålsperioder), og er derfor ferdige som prorektorer til høsten. Stillingene ble lyst ut tidligere i høst, og søknadsfristen gikk ut søndag.

På søkerlistene, som UA har fått tilgang til, er det en rekke kjente NTNU-navn. På styremøtet neste uke skal det etter planen avgjøres hvem som blir NTNUs nye prorektor for nyskaping. Det var kun fire søkere på søkerlisten, og kun én av dem er å finne også blant søkerne til jobbene som prorektor for forskning og prorektor for utdanning. Høns Jørgen Roven, professor ved Institutt for materialteknologi, har søkt jobb både som prorektor for nyskaping og prorektor for forskning. Dermed utgjør han sammen med Borg, Klungland og Filippo Berto, en kvartett som har søkt to prorektorjobber.

Offentlig søkerliste - Prorektor for forskning

1 Koestan Gadan (44) - konsulent/forsker, NMBU, Ås, Enebakk, kvinne

2 Filippo Berto (38) - Chair of Fatigue, Top Research Program, Trondheim, mann

3 Helge Klungland (53) - prorektor, faglig integrasjon, NTNU, Orkdal, mann