Toril Nagelhus Hernes blir NTNUs nye prorektor for nyskaping

Hernes er i dag instituttleder ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, den jobben er det nå Øystein Risa som overtar.

Ny jobb. Toril Nagelhus Hernes er Instituttleder ved institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk og professor ved det medisinske fakultet, samt forskningsleder ved St.Olavs Hospital.
Ny instituttleder. Torberg Falch, Institutt for lærerutdanning.
Ny instituttleder. Jorunn Helbostad, Institutt for Nevromedisin og Bevegelsesvitenskap.
Ny instituttleder. Øystein Risa, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk.

Styret ved NTNU behandlet onsdag morgen syv ansettelser, prorektor for nyskaping og seks instituttledere. Alle tiltrer 1. januar 2017.

Toril A. Nagelhus Hernes er ekspert på medisinsk teknologi og erstatter Johan Hustad i stillingen som prorektor for nyskaping. Hustad er i ferd med å gå over i ny jobb som direktør for NTNUs tematiske satsingsområde Energi.

Ifølge en melding fra NTNU sier Hernes at hun gleder seg over ny jobb:

-Jeg opplever NTNU som en spennende organisasjon i endring med særdeles kompetente og engasjerte medarbeidere. For meg er det fantastisk å få mulighet til å videreutvikle nyskaping og innovasjon i samarbeid med NTNUs ansatte, offentlig og privat sektor, virkemiddelapparatet og viktige samarbeidspartnere som Sintef, sier Hernes, som også er forskningsleder ved St. Olavs Hospital.

Hernes har også fortid som forskningsleder i Sintef.

Her er de seks nye instituttlederne:

- Institutt for Samfunnsmedisin og sykepleie: Siri Forsmo

- Institutt for Nevromedisin og Bevegelsesvitenskap: Jorunn Helbostad

- Institutt for Psykisk helse: Gunnar Morken

- Institutt for Sirkulasjon og bildediagnostikk: Øystein Risa

-Institutt for Lærerutdanning: Torberg Falch

-Institutt for Industriell økonomi og teknologiledelse: Marielle Christiansen

NTNUs styre har vedtatt ny organisering av fakultetene og instituttene ved NTNU fra 1. januar 2017.