Ottervik utelukker flere forslag til campusløsning

Elgeseter park skal ikke røres, sier ordfører Rita Ottervik. I praksis betyr det at kun et av vinnerkonseptene i idékonkurransen for NTNUs campussamling er aktuelt.

Trondheim kommune ønsker mest mulig av NTNU inn til sentrum, men vil legge til rette for utbygging i området ved Hesthagen, ifølge ordfører Rita Ottervik.
Trondheim kommune, via nettsiden bycampus.no, har delt opp grøntområdene rundt Gløshaugen i Elgeseter park, Høgskoleparken (nord), Høgskoleparken (sør) og Høgskoledalen.

- NTNU ønsker å være i Høyskoleparken, men der får de ikke bygge. Så får vi se da, hvor mye vi klarer å tøye dem inn i Midtbyen, sier trondheimsordfører Rita Ottervik i et intervju med Adresseavisen (+).

Vil legge til rette for bygging ved Hesthagen

Men hva menes egentlig med Høyskoleparken/Høgskoleparken? Ottervik blir spurt om 100 prosent av grøntområdene skal være fredet mot bygging, og svarer:

- Høyskoleparken foran Hovedbygningen skal ikke røres. Heller ikke Elgeseter park. Hva man gjør på skulderen av platået for å åpne Gløshaugen mer mot byen i vest, er en annen sak.

Ordføreren sier videre at kommunen vil legge til rette for bygging i grøntområdet mellom Hesthagen og Gløshaugen.

Det er forskjellige meninger om dette området er en del av Høgskoleparken. Etter at UA skrev om dette forrige uke, la kommunens nettsider bycampus.no ut et kart der Høgskoleparken er delt inn i nord og sør. Det som av mange beskrives som vestskråningen, omtales her som Høgskoleparken (sør). Dermed vil altså kommunen legge til rette for utbygging i Høgskoleparken, bare ikke i den nordlige delen.

LES OGSÅ: Hvor er egentlig Høgskoleparken?

Fem konsept for utbygging

Det var i september 2015 regjeringen besluttet at NTNU skal samles i én campus i området rundt Gløshaugen. Et drøyt år senere besluttet NTNU-styret at campussamlingen skal skje i vest, ved Elgeseter.

Dette var premisset for idékonkurransen som resulterte i fem vinnerkonsepter for campussamlingen. Trondheimspolitikerne vil imidlertid ha utbygging innenfor elveslyngen, altså tettere på midtbyen.

LES OGSÅ: Fem konsepter valgt for NTNUs campussamling

« Uptown Downtown», « Veien videre», « JUHU NTNU» og « Vitenveit» er juryens favoritter, mens « inPUT» er folkets favoritt i idékonkurransen. Folkets favoritt er imidlertid nærmest allerede avskrevet av fagjuryen på grunn av sine massive inngrep i terrenget.

Vinnerkonseptene skal videreutvikles hver for seg, før det til slutt velges en masterplan.

3 av 4 vil bygge i Elgeseter park

Både « Uptown Downtown» og « JUHU NTNU» har utbygging i Elgeseter park (ved Samfundet) som sentrale elementer, og avskrives dermed av Ottervik som sier parken ikke skal røres.

De siste to favorittene, « Veien videre» og « Vitenveit», har juryen plassert under kategorien «Langstrakt infill på Elgeseter og Mobilitet som overordnet idé». Den såkalte langstrakte infillen-varianten har blant annet utfordringer med å være samlende, ifølge juryen.

«Veien videre» har også en del bygningsmasse plassert i Elgeseter park, selv om ikke hele området berøres. «Vitenveit» er det eneste av vinnerforslagene som ikke vil røre parken på denne siden. Her er utbyggingen i stor grad foreslått å legges til Hesthagen og skråningen herifra og opp mot Gløshaugenplatået.

YTRING: «JUHU NTNU» er det mest problematiske forslaget