Anne Husebekk gjenvalgt som rektor

Hun fortsetter som rektor ved Universitetet i Tromsø i enda fire år.

Gjenvalgt rektor, men skår i gleden: Ikke mange tok seg bryet med å stemme. Valgoppslutninga var bare på 6,5 prosent.

Med seg har hun prorektorene Kenneth Ruud og Wenche Jakobsen, også de gjenvalgt. Det var bare rektor og hennes team som stilte til valg, så uten motkandidater var utfallet gitt.

– Vi vil gjerne takke alle de som stemte, og håper vi kan gjøre en god jobb for hele UiT. Vi gleder oss til å fortsette jobben, sier Husebekk.

Valget hadde for øvrig en oppslutning på bare 6,5 prosent.

– Det kom inn 1174 stemmer. Det utgjør cirka 6,5 prosent av de stemmeberettigede ved UiT, forteller Espen Sirnes, leder av valgstyret på universitetets nyhetsside.

Ifølge Forskerforum hadde velgerne hadde mulighet til å stemme blankt, og mange benyttet seg av muligheten. Hver tredje stemme var blank, i alt 399 stykker. Blant de 560 studentene som stemte, var det hele 47 prosent som stemte blankt. 17 prosent av de ansatte gjorde dette.

Universitetet skriver på sin nettside at i forhold til tidligere valg er ikke dette store tall, noe som heller ikke var ventet. I 2013 var valgdeltakelsen totalt på 25,5 prosent, og i 2008 27,5 prosent. Da var det to team som stilte, noe som muligens øker interessen og valgoppslutningen.