Eugenia vant prestisjetung matte-pris

Professor Eugenia Malinnikova ved institutt for matematikk tildeles Clay Research Award.

Eugenia Malinnikova er tildelt Clay Research Award for 2017.

Nylig ble det klart at professor Eugenia Malinnikova ved institutt for matematiske fag på NTNU blir tildelt Clay Research Award.

Det er Clay Mathematics Institute som står bak tildelingen. Prisen deles ut hvert år til matematikere som har gjort et stort gjennombrudd innen matematisk forskning.

Her kan du lese juryens begrunnelse.

- Vi visste at hun jobbet med noe veldig bra, men denne prisen kom veldig overraskende. Det er fantastisk gøy for hele instituttet, sier professor Helge Holden ved Institutt for matematiske fag ved NTNU.

- Hvor høyt henger denne prisen?

- Prisen henger ufattelig høyt. Det blir ikke så mye gjevere enn dette. Det er bare å se på de som har vunnet den tidligere. Sir Andrew Wiles var den første som vant Clay Research Award, og fjor ble han tildelt Abelprisen. I tillegg har flere av de tidligere vinnerne også blitt utdelt Fieldsmedaljen, sier Holden, og legger til at ingen ved norske universiteter har blitt tildelt prisen før.

Holden beskriver Malinnikova som svært beskjeden og sympatisk.

- Hun vil egentlig snakke minst mulig om det. Hun ble ansatt ved NTNU da hun var svært ung. Det var nok noen som hevet øyenbrynene av denne ansettelsen, men vi har hatt stor tro på henne, sier han.

Hun har jobbet sammen med Aleksandr Logunov, som jobber ved universitetet i Tel Aviv, og duoen får prisen i september under 2017 Clay Research Conference.