«Det handler bare om penger»

Kjempetrist og skuffende er ord studentene i fonetikk bruker om at dagens bachelor- og mastertilbud kan bli lagt ned.

De tre studentene reagerer på at fakultetet mener at faget er for vanskelig: - Fonetikk er ikke vanskelig i forhold til fagene på Gløshaugen, men i forhold til humaniorafagene. Fra høyre: Bushra Rekabi, Ida Linnea Dydland og Sissel Jenshus (med ryggen til).

De vet nesten ikke hvor de skal begynne, de tre bachelorstudentene i fonetikk som sitter rundt bordet. De har analysen klar for hvorfor fakultetsstyret vil legge ned tilbudet, hvorfor de mener det er feil og hva som må gjøres for å bedre rekrutteringa til faget.

LES OGSÅ Snart forsvinner Norges eneste tilbud i fonetikk

Bushra Rekabi, Ida Linnea Dydland og Sissel Jenshus er bachelorstudenter, og snart ferdige med førsteåret. Sammen med to andre bachelorstudenter og én masterstudent utgjør de den lille gruppa av studenter som studerer fonetikk ved NTNU. Det er altfor få, mener fakultetsledelsen, som også peker på at det er over tid kan telles på to hender hvor mange som har tatt en grad i fonetikk.

- Ikke vanskelig sammenliknet med Gløs

- Før jeg begynte på NTNU var jeg skikkelig stolt over å studere her, mennå er jeg litt skuffet. De bryr seg ikke om studentene, om oss. Det handler bare om penger. De tjener ikke på faget siden vi er så få studenter og derfor vil de legge ned tilbudet, sier Bushra Rekabi oppgitt.

Nå peker detre studentene på notatet fra Det humanistiske fakultet, der fonetikkmiljøet blir bedt om å komme med tilbakemeldinger og svare på spørsmål som:

• "Mener fagmiljøet at læringsmiljøet er godt nok? Hvis ikke, hva kan gjøres for å forbedre det?
  • "Studenter har gitt uttrykk for at undervisningen er i fonetikkfaget ligger på et svært høyt nivå. Kan nivået være for høyt? Forutsettes spesielle forkunnskaper fra videregående skole? Hva vil fagmiljøet gjøre for eventuelt å tilpasse studienivået bedre?"

At læringsmiljøet er dårlig, kjenner de tre studentene seg ikke igjen i.

- Vi får god veiledning og ofte tilbakemeldinger, sier Ida Linnea Dydland.

- Det at vi er så få studenter, og at lærerne våre er så engasjerte i faget sitt, gjør at vi har en god dialog og står på ekstra, for vi vil ikke skuffe foreleserne, sier Rekabi.

Trioen stiller seg også uforstående til at vanskelighetsgraden skal være et argument mot faget.

- Vi har mange innleveringer i hvert emne og det krever at vi jobber. Men tidligere studerte jeg psykologi og da trengte jeg ikke å anstrenge meg så veldig for å få en god karakter. Er det slik de vil at universitetet skal være? Og når vi snakker om høy strykprosent: Når vi er fem studenter og en av oss stryker, så blir strykprosenten høy, men ellers vil jeg si vi har normal karakterfordeling, sier Rekabi.

Dydland legger til:

- Fonetikk er ikke vanskelig sammenliknet fagene på Gløshaugen, derimot når man sammenlikner med humaniorafagene.

Fascinert av hvordan vi lager lyder

Det var interessen for logopedi som lokket de tre studentene til fonetikk.

- Jeg bor på Steinkjer og den eneste måten å bli logoped på, er å studere fonetikk. Logopedutdanninga er erfaringsbasert, så derfor er vi utestengt fra denne, sier Sissel Jenshus.

De er enige i at fonetikk er krevende, ikke minst siden det er veldig tverrfaglig. Du må være flink i både språk og realfag.

- Det består av det beste fra begge verdener, men ikke alle er laget for det, understreker Rekabi.

Selv synes hun det er fascinerende alt det som ligger bak produksjonen av språk. Å få vite helt nøyaktig hvilke muskler som jobber, tungeplasseringa – alt er så konkret. Det har gitt henne et annet perspektiv på språk, ikke minst et innblikk i hvordan hjernen er bygd opp med tanke på tale.

- Det er en utrolig prosess at vi kan snakke. Hvorfor har menn lavere stemme enn kvinner? Hva skjer når vi svarer og stemmen av og til blir nasal. Alle slike spørsmål kan vi stille i forelesningene fordi vi er så få, forteller studentene.

Jenshus sin interesse for fonetikk ble vekket da hun lærte dattera å si bokstaven R.

- Det er interessant å lære folk å snakke. Derfor vil jeg bli logoped, sier hun.

Dydland synes det er rart at fonetikk er en så liten vitenskap siden den er så viktig:

- Det er utrolig hvor komplekst taleorganet er, hvor grunnleggende det er å snakke og å kommunisere med stemmen.

Ønsker seg utdanning i logopedi

Studentene gestikulerer og argumenterer. Dette brenner de for. To ting mener de må til for å styrke fonetikk framfor å legge det ned.

- Det bør bli åpnet for at vi kan ta logopedutdanning ved NTNU som ikke er erfaringsbasert. I dag er logopedi en veldig populær master med svært mange søkere. Hvis det skjer, blir det plutselig kjempepraktisk å ta fonetikk, sier de tre.

I tillegg mener de at markedsføringa må bli bedre. Da ville flere ha studert fonetikk.

- Folk vet ikke hva fonetikk er når vi sier at vi studere faget. De som jobber på fakultetet vet knapt hva det innebærer. De burde fulgt forelesningene våre, så ser de hvor omfattende fonetikk er og hvor viktig kunnskapen er, avslutter Bushra Rekabi.

Skjebnen til fonetikk blir avgjort på et ekstraordinært fakultetsstyremøte 26. juni. Da tyder alt på at både bachelor- og mastertilbudet i fonetikk blir lagt ned. Én løsning kan bli at fonetikk inngår i en bachelor eller en master sammen med andre fag.