NTNU: - Hver tredje Facebook-post skal være på nynorsk

Gjett hvor langt vi måtte bla for å finne noe skrevet på nynorsk

I NTNUs rapport om bruk av nynorsk skriver de at hver tredje post de selv skriver på Facebook skal være på nynorsk.

Her er alle postene du tirsdag måtte bla deg gjennom for å finne den første posten på nynorsk(i midten).

«Kan tegneserier bedre kommunikasjonen mellom leger og pasienter?» spør NTNU i sin sideoppdatering på Facebook. Vi noterer oss en strek for den første posten på bokmål.

Post nummer to dukker opp. NTNU reklamerer for byprogrammet til Starmus. Også den på bokmål. Så da kommer vel nummer tre til å være på nynorsk, slik NTNU selv har sagt?

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: Språkrådet reagerer på nynorskmangel i Blackboard

LES OGSÅ: Studenter fikk eksamen på tullenynorsk

Langt mellom nynorsken

«Nå har det kommet egg i NTNU-fuglekassa!» skriver NTNU på klingende bokmål, snaut en måned etter at de selv skrev i et brev til Språkrådet at hver tredje melding de legger ut på sin egen Facebook-side skal være på nynorsk.

Vi blar videre. Den fjerde posten er på bokmål, det samme gjelder den femte. Og den syttende. Post nummer 20. er den første på nynorsk. «I dag vart Starmus presentert i Brussel av mellom anna Aleksej Leonov, verdas første menneske som gjekk i verdsrommet».

I følge NTNUs egne tiltak skulle det ha vært seks poster på nynorsk før denne.

Dette var et av tiltakene som rektoratet diskuterte senest 25.april i år. Om en ser på postene NTNU har publisert på sine sider siden den gang, er det tydelig at ønsket om å publisere på nynorsk var sterkest i starten.

LES OGSÅ: NTNU klaget inn til Språkrådet for manglende eksamen på nynorsk

Startet godt

Totalt er det i skrivende stund postet 42 innlegg fra og med 25.april på sidene. Det betyr at det skulle vært 14 innlegg på nynorsk, men en rask gjennomgang viser at NTNU bare har skrevet halvparten av innleggene de skal skrive på nynorsk.

Når det er sagt, holdt NTNU frekvensen oppe i starten. Blant de 13 første innleggene som ble postet etter møtet i rektoratet finner en fire innlegg på nynorsk.