Jenteprosjektet Ada feiret 20-årsjubileum

- Jeg håper å bli arbeidsledig så fort som mulig, sier prosjektleder for Jenteprosjektet Ada ved NTNU, Line Berg. Torsdag kveld feiret de seg selv, men de anerkjenner at arbeidet ikke er ferdig.

Det het «Jenter og Data» da det som i dag er Jenteprosjektet Ada ble opprettet for 20 år siden. Jubileet og resultatene prosjektet har oppnådd ble feiret på Royal Garden i Trondheim torsdag kveld.
- Vi har jenter som er interesserte i data, men opplever at venner og foreldre sier at det ikke er natulig for jenter. Målet er at det skal være like naturlig for jenter som gutter å velge IKT-fag, sier Line Berg.
400 personer var samlet til festkvelden på Royal Garden torsdag.
Jenteprosjektet Ada har flere rekrutteringstiltak. Blant dem er Jentedagen der jenter fra videregående skoler over hele landet invitert til Trondheim for å få informasjon om studiene, NTNU og studiebyen. Bildet er fra 2014 og er tatt like etter den tradisjonelle bildetakingen av deltakerne.

- Vi feirer jobben som er gjort og resultatene vi har oppnådd. Vi er klare på at målene ikke er nådd og at vi ikke er ferdige, sier Berg.

For selv om jenteandelen har økt er det ikke balanse. Berg forteller at det er cirka 50-50 gutter og jenter på kommunikasjonsteknologi, men på informatikk er jenteandelen bare 20 prosent.

Jenteprosjektets visjon er å gjøre seg selv overflødige.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Tar tid å snu stereotypier

- Når er dere ferdige?

- Jeg håper å bli arbeidsledig så fort som mulig. Kanskje kan det ta 5-10 år til. Det er helt umulig å si. Det tar tid å snu stereotypier og oppfatninger, men for hvert år kvinner uteksamineres fra IKT-studier er det flere som er med på å snu dette, sier Berg.

Hun forteller at det ikke bare er snakk om å få jevn kjønnsfordeling på studiene, men at stereotypier og oppfatninger i samfunnet må endres.

- Vi har jenter som er interesserte i data, men opplever at venner og foreldre sier at det ikke er natulig for jenter. Målet er at det skal være like naturlig for jenter som gutter å velge IKT-fag.

Det het «Jenter og Data» da det som i dag er Jenteprosjektet Ada ble opprettet for 20 år siden. Hensikten var å rekruttere og beholde flere jenter på IKT-studiene på NTNU. De siste årene har prosjektet blitt større, samtidig som jenteandelen på IKT-studiene har gått opp. 20-årsjubileet og resultatene prosjektet har oppnådd ble feiret på Royal Garden i Trondheim torsdag kveld.

Jenteprosjektet er kalt opp etter Ada Lovelace. Hun regnes som verdens første programmerer, ikke bare verdens første kvinnelige programmerer, ifølge Berg.

Rekruttering og fullføring

Med mål om å bidra til at det utdannes flere kvinnelige sivilingeniører og mastergradskandidater fra Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk ved NTNU jobber jenteprosjektet med markedsføring for å få flere jenter til å søke seg til studiene, samt ved å jobbe for at studentene fullfører studiet.

Prosjektet har et budsjett på omtrent 2 millioner kroner og finansieres av NTNUs likestillingsmidler, IE-fakultetet ved NTNU og av sponsormidler fra næringslivet.

Rekrutteringstiltakene består blant annet av arrangementene Teknologicampen og Jentedagen. Her blir jenter fra fra videregående skoler over hele landet invitert til Trondheim for å få informasjon om studiene, NTNU og studiebyen. De får dekket utgiftene til opphold og reise.

LES OGSÅ: - Viktig å vise at kampen ikke er over

400 gjester på festkveld

400 personer var samlet til festkvelden torsdag. Av dem var cirka 250 kvinnelige IKT-studenter fra studieprogrammene datateknologi, informatikk, kommunikasjonsteknologi, elektronisk systemdesign og innovasjon, matematikk og kybernetikk og robotikk, samt 20 studenter fra NTNU Ålesund og NTNU Gjøvik. Norske IKT-bedrifter var også representert med cirka 75 oppmøtte. Dette var bedrifter fra jenteprosjektets karrierenettverk som har en tydelig strategi for å få opp kvinneandelen i IKT-sektoren, ifølge Berg. De øvrige deltakerne var en blanding av HR-ansatte, faglærere og ledere fra NTNU. Konferansier for kvelden var Selda Ekiz.

- Vi legger til rette for mingling mellom jentene og bedriftsrepresentantene, så de sitter blandet ved bordene under festmiddagen. Vi skal egentlig bare ha det hyggelig, men også oppfordre til videre arbeid i jobben vi gjør, sier Berg.

- Hvordan er det å få jobb for jenter som har studert IKT?

- Det har jeg ikke statistikk på. Men det jeg ser i jobben min er at det er veldig mange bedrifter som har bevisste mål på å få opp kvinneandelen. Men de er tydelige på at det ikke skal gå på bekostning av kvaliteten. Å ha god kjønnsbalanse er et konkurransefortrinn, sier prosjektlederen.