SOR-prisen er tildelt Karl Elling Ellingsen

Han får prisen for sitt langvarige arbeid for å bedre levekårene til mennesker med utviklingshemming.
En gledelig overraskelse: Professor Karl Elling Ellingsen trodde han kun skulle være innleder på SOR-konferansen, men så mottok han SOR-prisen i tillegg. 
        
            (Foto: NAKU)

En gledelig overraskelse: Professor Karl Elling Ellingsen trodde han kun skulle være innleder på SOR-konferansen, men så mottok han SOR-prisen i tillegg.  Foto: NAKU

Professor Karl Elling Ellingsen er daglig leder av Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming, NAKU, som er tilknyttet Institutt for psykisk helse ved NTNU.

Stiftelsen SOR arbeider for å fremme utviklingshemmedes rettigheter og arbeider blant annet med fagutvikling, holdningsarbeid og sosialpolitiske innspill. Stiftelsen deler ut prisen hvert år til en person som har utmerket seg spesielt for å bidra til at levekårene til denne gruppa blir bedre.

Prisen er på 20 000 kroner og ble delt ut under SOR-konferansen forrige uke.

I begrunnelsen for prisen heter det blant annet:

«Personens utholdenhet innen feltet berømmes gjennom sin ufravikelige tro på å kunne gjøre en forskjell.»

Og videre:

«Med rette kan vi si at han har sittet i førersetet for utviklingen vi har hatt i feltet knyttet til fokus på selvbestemmelse.»

Karl Elling Ellingsen, som selv var innleder på konferansen, var på forhånd ikke klar over at han kom til å få prisen, som deles ut årlig.

Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming feiret tiårsjubileum i fjor. Professor Karl Elling Ellingsen har ledet NAKU helt siden oppstarten. Kompetansemiljøet har blant annet bygget opp Skandinavias største nettsted, en kunnskapsbank, med kunnskap om utviklingshemming. Det har også jobbet mye med å få denne kunnskapen ut til de ansatte i kommunene.

LES OGSÅ: NAKU sprer kunnskap for å gi utviklingshemmede et godt liv

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Nye undervisningsformer:

Mener det trengs en diskusjon om finansieringen av fagene

Mer gruppearbeid høres bra ut, men da trenger vi mer penger, mener Margrethe C. Stang. - Det er en del av den løpende planleggingen, svarer rektor Anne Borg.

Ytring:

Research in the time of Corona

«Now it is important to acknowledge the challenge young researchers experience and to share best practice and new alternative ways to do science,» dean and vice dean at Faculty for Information technology and electrical engineering state in this Letter to the Editor.

Studentene fikk en tøff koronavår

Så mange som tre av fire campusstudenter mener de fikk lavere læringsutbytte enn de ville fått i en normalsituasjon.

Psykologutdanningen:

De er i enormt mindretall, men uenige om kvotering

- Det er skadelig for helsevesenet at så få menn utdanner seg til psykologer, sier psykologistudent Baldur Kjelsvik.