Hjelseth vil ikke fly med Norwegian:

«En rammeavtale med Norwegian undergraver norsk arbeidsliv»

Arve Hjelseth får støtte i UAs kommentarfelt for sin personlige boikott av Norwegian, som NTNU har inngått rammeavtale med. Kritikken av Berg-Hansen møter delte reaksjoner.
Til værs. NTNU forlanger av sine ansatte at man flyr med Norwegian. - Nei, det vil vi ikke, skriver flere ansatte i kommentarfeltet etter Hjelsets ytring.
(Foto: Illust.foto)

Til værs. NTNU forlanger av sine ansatte at man flyr med Norwegian. - Nei, det vil vi ikke, skriver flere ansatte i kommentarfeltet etter Hjelsets ytring. Foto: Illust.foto

Hjelseth har valgt å betale sine tjenestereiser selv og reise med andre flyselskaper, framfor å benytte Norwegian, som ansatte heretter er tvunget til å ha som førstevalg dersom de vil ha reisen refundert fra NTNU. Årsaken er at universitetet har byttet ut SAS med Norwegian som foretrukket partner.

Flere av kommentatorene peker, i likhet med Hjelseth, på det frynsete ryktet Norwegian har når det gjelder å respektere grunnleggende prinsipper i norsk arbeidsliv.

Hjelseth er også kritisk til Berg-Hansen, reisebyrået NTNU har avtale med. Her blir reisebyrået imidlertid tatt i betinget forsvar.

LES OGSÅ: Sparer 30 millioner på Norwegian, tror Innkjøp
LES OGSÅ: SAS mener det var feil i anbudsvtalen

- Lettelse å lese

Ellen Andenæs skriver: «Dette var en lettelse å lese - det setter ord på mine egne reaksjoner på avtalen med Norwegian og den 'sterke oppfordringen' - i praksis et pålegg - om å bruke reisebyrå heller enn å bestille selv. Det ville være fint om noen kan forklare om, og i så fall hvorfor, vi må bruke reisebyrå. Når det gjelder Norwegian, forstår jeg det økonomiske argumentet. Men jeg synes det er en skam at vi skal pålegges å bruke et selskap som verken tar nasjonalt ansvar for flyruter eller respekterer grunnleggende prinsipper i norsk arbeidsliv.»

Bjørn Andreas Christensen: «Hjelseth kommer med særdeles viktige poenger her. En rammeavtale med Norwegian undergraver norsk arbeidsliv og gode samfunnsmessige holdninger med tanke på at det bidrar til enda mere svekking av norsk arbeidsliv som igjen vil gå på sikkerhet. Færre ansatte flygere og kabinansatte gjør at Norwegian får lavere lønnskostnader og mere konkurransedyktige, men skaper igjen tøffe arbeidsvilkår som kan gå på bekostning av så mye mer som helse, familie osv.»

Ivar Berg slår kort og godt fast: «Eg sluttar meg til alt Hjelseth skriv.»

Anne Charlotte Torvatn: «Jeg er helt enig med Hjelseth når det gjelder Norwegian. Privat boikotter jeg selskapet, men jeg kan jo ikke velge for NTNU. Det er de offentlige anbudsreglene som fører til avtalen med Norwegian. Så det blir nok Norwegian på jobbreisene mine, men jeg liker det ikke.»

- Gode erfaringer med Berg-Hansen

«Når det gjelder reisebyrå, så er jeg faktisk av en annen oppfatning enn Hjelseth», skriver Torvatn.

«Jeg har gode erfaringer med bruk av reisebyrå, og de får ofte bedre avtaler enn de jeg kan få til selv. De vet også bedre enn meg hvilke hoteller som ligger nærmest konferanseområdet etc. Og når problemer oppstår, fikser det det», fortsetter hun.

Fra Anne Hirrich får Hjelseth imidlertid støtte i sin kritikk av reisebyrået: «Det er faktisk ganske hårreisende og frustrerende å bestille reiser og hotell gjennom en tredjepart, sånn som Berg Hansen. Det er ineffektivt, man får som oftest ikke det man ønsker i sin bestilling og ikke minst lite handlingsrom for ombooking eller avbestilling. Det er mye mer tidsbesparende å ordne bestillingene selv, men pga byråkratiske rammebetingelser kreves det en tredjepart for å gjøre dette. Her bør det finnes en mer lettvint metode. Ikke minst er det mye mer oversiktlig å bestille selv. Spesielt når man ordner bestillinger for en litt større gruppe.»

Martin Strand kommenterer: «Jeg hadde en gang trøbbel med en ellers ukomplisert reise. Hadde jeg kunnet ringt direkte til SAS, ville alt løst seg raskt, og uten ekstra kostnad for meg. I stedet måtte jeg ringe Berg-Hanssen, og måtte betale mange hundrelapper i gebyrer for å få løst et problem som SAS hadde annonsert at man kunne få løst gratis.»

Frode Drevland skiller mellom hvordan reisebyrået fungerer innenlands og utenlands:

"Når det gjelder selve bookingprosessen, så synes jeg at Berg-Hansen sin online-løsning fungerer bra for innenlandsreiser, men den er helt horribel på utenlandsreiser. Man får kun opp en brøkdel av alternativene sammenlignet med andre bookingsider og billigste alternativ er som regel 2-3 ganger dyrere enn man finner andre steder."

Berg-Hansens administrerende direktør svarer på kritikken i en egen kommentar, som UA har publsiert som egen sak.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

U5-møtet:

- Hensikten er ikke å stå enige utad

NTNU-rektor Gunnar Bovim avviser at U5-toppene avgjør viktige saker på kammerset.

Ingen avklaring om avissamarbeid

NTNU og UiO er ikkje klare for å gå inn i samarbeid om nasjonal universitetsavis. Rektor ved UiB, Dag Rune Olsen ser igjen mot Khrono og OsloMet.

Ytring:

Quo vadis - NTNUs nye campus ?

Merete Kvidal og Bjarne Foss gir til beste en statusoppdatering på campusprosjektet i dette innlegget.

Vet ikke hvor de skal henvende seg dersom kollegaen fusker

Bare åtte prosent av norske forskere mener de har god kjennskap til hva de skulle gjøre dersom de oppdaget at kollegaen drev med forskningsfusk.