Nils Rune Langeland søker jobb på NTNU

Sammen med 21 andre søkere konkurrerer professoren om en stilling som førsteamanuensis ved Institutt for historiske studier.

Historikeren Nils Rune Langeland ønsker seg til NTNU og Institutt for historiske studier.

Instituttet har lyst ut en 100 prosent stilling som førsteamanuensis i det lange 1800-tallets historie, det vil si perioden fra ca 1780-årene fram til 1914. Søknadsfristen var 31. januar.

I hardt vær

Det har stormet rundt historikeren etter at det i fjor sommer ble kjent at han har sendt slibrige meldinger til unge kvinner via sosiale medier.

Nils Rune Langeland har fått avskjed av sin nåværende arbeidsgiver, Universitetet i Stavanger, men har klaget til Kunnskapsdepartementet. Mens klagesaken pågår, jobber 53-åringen som før.

I et brev fra UiS 5. januar blir Langeland anklaget for å bryte likestillingsloven.

Ifølge Langeland og hans advokat, Kjell M. Brygfjeld, skal avskjedssaken ikke dreie seg om trakassering av kolleger eller studenter ved Universitetet i Stavanger. Langeland har tidligere fortalt at han har et alkoholproblem, og at dette er årsaken til at universitetet ønsker å avskjedige ham.

I et intervju med På Høyden, pekte han på at han heller ikke har fått klager på måten han har utført jobben som forsker og underviser på, verken fra kolleger eller studenter.

I ettertid har han også sagt at de meldingene han sendte i fylla til kvinner, var over streken og at han har beklaget disse:

- Jeg er ikke så dum at jeg tror at slike meldinger er en form for flørt eller sjekking. Men jeg har det i kjeften, og liker spissformuleringer. Jeg har et litt stunt-litterært gent, sa han i intervjuet med På Høyden.

Han fortalte også at han nå har droppet helt å bruke sosiale medier og at han jobber med å bli kvitt alkoholproblemet.

- Jeg er full av ambisjoner, og har masse ting jeg vil ha gjort. Jeg har funnet ut at den beste terapien er å leve litt rutinemessig. Jeg jobber, og trener.

LES OGSÅ: UiS-professor klager på oppsigelsen

LES OGSÅ: Grove meldinger til kvinner fra professor

- Akademisk death row

Han karakteriserte den situasjonen han har kommet i, på følgende måte:

- Jeg sitter på akademisk death row. Dersom UiS eller Kunnskapsdepartementet ikke omgjør vedtaket, så reiser saken såpass mange prinsipielle spørsmål at den kan gå helt til Høysterett. Da får jeg avklart om jeg i realiteten har yrkesforbud i Norge, eller om jeg får oppreising og millionerstatning, sa han til På Høyden.

Søkerlista:

Det er flere erfarne navn på søkerlista til stillingen ved Institutt for historiske studier, både nåværende ansatte ved NTNU og historikere som tidligere er utdannet ved NTNU - i tillegg til en rekke utenlandske historikere. Av 22 søkere er det kun fem kvinner som har søkt på stillingen:

1) David Redvaldsen, universitetslektor i historie

2) Jasper Heinzen, permanent lecturer in modern European history