Tekna-undersøkelse:

Stor misnøye etter fusjonen

Misnøyen er meget stor blant ansatte ved sivilingeniørutdanningen på Gløshaugen og ingeniørutdanningen ved tidligere Høgskolen i Sør-Trøndelag to år etter fusjonen, ifølge en undersøkelse.

Tilliten til NTNU-rektor Gunnar Bovim har økt siden undersøkelsen i 2015, men 40 prosent ved «gamle NTNU» sier de ikke har tillit til ham. En tredel sier har tillit til rektoren.

Bare 18 prosent av de Tekna-organiserte professorene på «gamle NTNU» mener fusjonen har vært positiv, eller delvis positiv, skriver Adresseavisen (+).

Det er en spørreundersøkelse Tekna gjennomførte i desember 2017 som viser misnøyen. Tekna organiserer medlemmer som har en mastergrad innen teknologi, realfag eller naturvitenskap.

Fortsatt positive i Gjøvik

En lignende undersøkelse Tekna gjennomførte i 2015, like etter fusjonsvedtaket, viste at holdningen var meget negativ ved «gamle NTNU» også da. Resultatene for Hist, Hig og Hials var bedre. Den nye undersøkelsen viser at holdningene fortsatt er like negativ blant «gamle» NTNU-ere, skriver Adresseavisen. Ansatte fra gamle Hist har blitt klart mer skeptiske, mens stemningen har dalt noe i Ålesund. I Gjøvik derimot er folk fortsatt meget positive til fusjonen.

Også Forskerforbundet gjennomførte en undersøkelse i 2015. Resultatene skal ha vært sammenfallende med Tekna-undersøkelsen.

Tillit til rektor er også et tema i den nye Tekna-undersøkelsen. Den har økt siden undersøkelsen i 2015, men 40 prosent ved «gamle NTNU» sier de ikke har tillit, og en tredel sier de har tillit til rektor Gunnar Bovim.

- Fusjoner er kompliserte

- De færreste har direkte kjennskap til rektor. Når spørsmålene ikke forteller noe om hvorfor de ikke har tillit, tror jeg svarene gir uttrykk for manglende tillit til ledelsen og prosessene, og bekymring for egen enhet. Måten butikken drives på. Fusjoner er kompliserte prosesser. I dette tilfelle er det Hist som er blitt slaktet, sier sosiologiprofessor Per Morten Schiefloe til Adresseavisen.

Prorektor Bjarne Foss svarer følgende i en kommentar om spørreundersøkelsen:

- Fusjonen var riktig, men den er krevende. Vi gikk fra å være 22 000 studenter til 40 000. Hist har vært gjennom de største endringene. Det tar tid til de positive resultatene når helt ut i organisasjonen. I tillegg har de ansatte vært gjennom en tøff prosess med kutt i administrative støttefunksjoner på grunn av krav fra staten, sier han til Adresseavisen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.