Epostproblemer ved NTNU:

Mac var ikke synderen likevel

Etter massive epostproblemer ved NTNU, har det vært stabilitet i én uke. IT-avdelingen konkluderer med at tiltak de har gjort, har permanent effekt.

Publisert Sist oppdatert

I en artikkel på NTNUs intranett «Innsida» går det frem at ingen «hovedsynder» er funnet. Mye tyder på at problemene oppsto som en konsekvens av flere hendelser, ifølge IT-avdelingen.

- Det er mange ting som skal spille sammen og det har gjort at vi har hatt til dels store utfordringer med å finne årsaken til epost-problemene. Kanskje har vi også vært for opptatt av å finne én enkelt årsak slik at når vi tidlig identifiserte et problem, og utbedret det, så trodde vi at problemet var løst. Og når tjenesten kort tid etter går ned på nytt skjønner jeg at folk blir frustrert, sier IT-sjef Håkon Alstad.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Frikjenner Mac

Alstad har tidligere forklart til UA at hovedhypotesen har vært at Mac var problemet. IT-sjefen sa at epostklientene på Mac skapte veldig mye trafikk opp mot NTNUs Exchange-server, noe som førte til at serveren ble overbelastet.

Dette førte igjen til at IT-avdelingen sperret epost for Mac-brukere ved NTNU. (ikke webmail).

Nå frikjennes Mac.

- Vi mener nå at det enorme antallet forespørsler som kom fra epost-klienter på Mac, og som endte med at tjenesten gikk ned, var en følgefeil av andre problemer. Litt forenklet kan man si at Mac var symptomet mens selve årsaken lå et annet sted i løsningen, sier IT-sjefen i artikkelen på «Innsida».

LES OGSÅ: Tilsvar: «IT-avdelingen har kompetanse på Mac

«Ødelagt programvare»

IT-avdelingen har funnet det som ikke beskrives nærmere enn «ødelagt programvare». Hva dette innebærer er uklart, men den ødelagte programvaren skal ha skapt problemer andre steder, og til slutt gikk eposttjenesten ned.

- Det tok litt tid før vi kom inn på det sporet. Vi hadde symptomer som var typiske for helt andre feilkilder, men nå kan vi med relativt stor sikkerhet utelukke både epost-klienter på Mac og angrep utenfra, sier Alstad.

Nå varsler han en grundig evaluering av epostproblemene. Han sier de i forbindelse med arbeidet har oppdaget mange ting som kunne vært løst bedre. I tillegg varsler han at det er startet et forbedringsløp for generell støtte for Mac-brukere.

- Ideelt sett er det ingen forskjell i de tjenestene vi tilbyr for Mac- og Windows-brukere. Det er det i dag og denne forskjellen akter vi å jevne ut, sier IT-sjefen.

LES OGSÅ: Bovim om epostproblemene: En skikkelig nedtur
LES OGSÅ: Epostproblemer ved NTNU: - Fullstendig uakseptabelt