- Molde-samarbeid må bli nedenfra og opp

Prorektor Bjarne Foss vil ha mer FoU-samarbeid med Høgskolen i Molde. Han avviser ikke fusjon for all framtid. Uansett må alle initiativ komme fra «gølvet».

Bottom-up. - Samarbeid i retning Molde må være resultat av hva fagmiljøene ønsker seg, poengterer Bjarne Foss, her under mandagens frokostmøte i Hangaren.

Under frokostmøtet med NTNU-ansatte mandag orienterte prorektor for forskning og formidling, Bjarne Foss, for hvilke ambisjoner rektoratet har når det gjelder økt samarbeid mellom NTNU og HiMolde. Før han tok ordet hadde deltakere i diskusjonen etter framleggelsen av Nifu-undersøkelsen gitt uttrykk for «fusjonstrøtthet»: Ingen flere sammenslåinger nå, please.

Svaret fra Foss var ment å være beroligende.

– Det fins noen fagmiljø i Molde som holder høy standard og som vi ved NTNU ser oss tjent med å inngå tettere samarbeid med innen forskning og utdanning, men det ligger ingen planer inne for å utvikle dette til noe større, sa prorektoren.

Det er i første rekke tre fagfelt det er aktuelt å inngå tettere samarbeid med: Logistikk, helse og økonomi.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Avtale i løpet av høsten

Til Universitetsavisa forklarer Foss at målet er å få på plass samarbeidsavtaler i løpet av høsten, i god tid før årsskiftet. Dette samarbeidet skal utgå fra fagmiljøene, understreker han.

- Vi vil ha en nedenfra-og-opp prosess her. Så får fagfolkene innen begge institusjoner avgjøre målsettinger og hvordan de helst ser at samarbeidet utvikler seg.

På direkte spørsmål om planen er at samarbeidet skal utvikles til å ende i en fusjon mellom HiMolde og NTNU, svarer han slik:

- På det nåværende tidspunkt ser det ikke slik ut. Om dette utvikler seg på en måte som gjør et slikt spørsmål aktuelt, gjenstår å se. Men i dag foreligger ingen slike planer.

- Mer NTNU-interesse

I Molde er tonen forsiktig optimistisk med hensyn til mulighetene for et samarbeid som kan ende i fusjon.

– Det har blitt mer interesse fra NTNUs side etterhvert, og vi har vært litt forsiktige, sa Bråthen, da han orienterte om avdelingens arbeid med en samarbeidsavtale med NTNU i et møte i høgskolestyret ved HiMolde tidlig i mai.

Ifølge Bråthen er NTNU er mer positive til samarbeid med høgskolen enn før.

Anette Kristin Myrstad, som er ansattvalgt styremedlem, spurte Bråthen om Avdeling for logistikk har orientert seg mot Trondheim eller Ålesund når det gjelder NTNU-samarbeid.

– Vi går mot Trondheim, mot moderskipet, svarte Bråthen den gang.

- Sammen står de sterkere

I fjor høst fikk Høgskolen i Molde 2,3 millioner kroner av regjeringen til å se på mulighetene for å slå seg sammen med andre høyskoler eller universitet.

– Ved at høyskoler og universiteter slår seg sammen, står de sterkere. Det gjør at de kan tilby utdanning av enda høyere kvalitet og sterkere faglig fellesskap for de ansatte. Vi mener det er veldig fornuftig at HiMolde nå vil gjennomføre en utredning av hvordan virksomheten i Molde bør utvikles videre, sier statssekretær Bjørn Haugstad i Kunnskapsdepartementet i en uttalelse den gangen.