Mulig samlokalisering med NRK og NTNU

Kringkastingsselskapet tror på tettere samarbeid.

NRK i Midsrt-Norge har sitt hovedsete på Tyholt i Trondheim. Nå vurderer NRK å flytte ut av de nedslitte lokalene og inn i den kommende, samlede NTNU-campusen.

NRK skal i høst se på mulighetene for å samlokalisere sin virksomhet i Trondheim med NTNU. Det skriver NTNU i en melding på Innsida.

I en pressemelding sier regiondirektør Sigrid Gjellan at de gjennom Campusprosjektet til NTNU ser en mulighet for å forene flere behov.

– Vi ønsker å komme nærmere folk, nærmere byen og utvikle videre det samarbeidet vi har med NTNU. Derfor er dette en unik kombo som vi håper kan bli virkelighet, sier hun.

NTNU og NRK har i dag flere samarbeidsprosjekt innenfor film- og videoproduksjon og medievitenskap, gjennom Institutt for kunst- og medievitenskap. I tillegg bidrar i dag NTNU innenfor datateknologi og informatikk, blant annet gjennom utvikling av systemer for å faktasjekke det offentlige ordskiftet og avdekke falske nyheter.

Også rektor Gunnar Bovim ved NTNU er fornøyd med at de nå sonderer mulighetene for tettere lokalisering.

– Mediebransjen er i endring, og nettopp derfor gir det mening å tenke allmennkringkasting sammen med NTNU som er et breddeuniversitet med en klar teknologiprofil, sier han i den samme pressemeldingen.