UiB: Vil doble antall universitetsjournalister

Rektor og universitetsdirektør innstiller på at de redaksjonelle medarbeiderne i På Høyden skal få selskap av like mange nye reportere.

Universitetsdirektør ved UiB, Kjell Bernstrøm, og rektor Dag Rune Olsen

I forslaget, som behandles i Universitetet i Bergens styre førstkommende fredag, innstiller rektor Dag Rune Olsen og direktør Kjell Bernstrøm på at de tre nye reporterne utgjør en lokal redaksjon for Khrono.

Khrono eies i dag av Oslomet, men UiB-ledelsen ønsker å gå inn i den Oslobaserte avisa med like store ressurser som Oslomet bidrar med i dag.

I Rektors innstilling heter det blant annet:

«UiB garanterer videre for at redaksjonen i Bergen tilføres minst tre årsverk som kan avsettes til å produsere stoff for Khrono. De redaksjonelle ressursene vil da være samlokalisert i en Bergensredaksjon.»

I innstillingen foreslås det at Dagens UiB-avis På Høyden gjøres om til en ren lokalavis, mens de nye reporterne inngår i Khronos redaksjon. Rektor ber samtidig om styrets fullmakter fra styret til å forhandle med Oslomet om eierskap i nasjonal universitetsavis.

Det ligger inne som et premiss i innstillingen at de to gruppene i den samlede storredaksjonen skal svare til sine respektive ansvarlige redaktører i På Høyden og Khrono.

LES MER: Vil beholde både På Høyden og Khrono