Steinnes-saken:

Ingen ytterlige økonomisk støtte fra lokallagene

Ingen av de de øvrige lokallagene til Forskerforbundet har foreløpig landet på å skulle gi økonomisk støtte i Steinnes-saken. - Vi har tillit til lokallagenes håndtering og håndteringen fra Forskerforbundet sentralt sier hovedtillitsvalgt ved Universitetet i Agder.

Mens Forskerforbundet ved Universitetet i Bergen gir 40.000 kroner fra egen lomme til advokatbistand for Kristian Steinnes (bildet), mener de øvrige lokallagene at dette er noe Forskerforbundet ved NTNU og sentralt tar best på egen hånd.

Hos de lokallagene Universitetsavisa har snakket med er det foreløpig ikke snakk om å gi historieprofessor og tidligere lokallagsleder for Forskerforbundet Kristian Steinnes økonomisk støtte i den pågående saken slik, Forskerforbundet ved Universitetet i Bergen har bestemt seg for å gjøre.

- Vi er forundret over at Forskerforbundet ved Universitetet i Bergen bevilger 40.000 kroner av egen lomme. Vi vil ikke gi et økonomisk bidrag for medlemmer andre steder. Der har vi tillit til lokallagenes håndtering og håndteringen fra Fagforbundet sentralt, sier John Olav Bjørnestad, hovedtillitsvalgt for Forskerforbundet ved Universitetet i Agder.

Han begrunner dette med at det alltid vil være personalmessig forhold de som lokallag ved et annet universitet ikke kjenner til.

- Det er vanskelig for oss å vite om situasjonen skyldes en tidligere rolle som tillitsvalgt eller om det er andre forhold som spiller inn.

LES OGSÅ: Oppfatter vedtaket ved UiB som mistillitserklæring

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Bekymret for arbeidsgivers bruk av styringsrett

Også ved Universitetet i Oslo påpeker de at det er detaljer i saken de ikke har kjennskap til. Også de forventer derfor at dette blir håndtert av forbundet sentralt.

- Vi kjenner ikke detaljene i saken, men på generelt grunnlag er vi bekymret for tendensen med arbeidsgivers bruk av styringsretten ved universitetene. Det er svært viktig at våre medlemmer har forbundet i ryggen når det oppstår problemer med arbeidsgiver. Derfor har vi sympati med tankegangen til Forskerforbundet ved Universitetet i Bergen, og vi forventer forøvrig at Forskerforbundet sentralt svarer ut dette og håndterer saken videre, sier Belinda Eikås Skjøstad, hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet ved Universitetet i Oslo.

Heller ikke ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet har de vurdert økonomisk støtte til Kristian Steinnes.

- Men jeg er enig med Steinar Vagstad (hovedtillitsvalgt Forskerforbundet UiB, journ.anm.) i at Forskerforbundet må gi rask og god støtte til tillitsvalgte og tidligere tillitsvalgte når de havner i konflikt med arbeidsgiver. Det er viktig for tillitsvalgte å vite at de har sin organisasjon i ryggen også etter at de går av som tillitsvalgt, skriver Mette Wik, hovedtillitsvalgt ved universitetet i en sms til Universitetsavisa.

LES OGSÅ: - Et angrep på min integritet

Ikke behandlet

- Dette er ikke noe vi har hatt oppe til diskusjon i styret, men på et prinisipielt grunnlag vil vi gi økonomisk støtte til juridisk hjelp der det skulle være behov for det. Alle medlemmer som ønsker det har rett til å få prøvd saken sin i et uavhengig organ, sier Forskerforbundets lokallagsleder ved Universitetet i Stavanger, Åge Hultgren.

Han påpeker at forbundet sitter midt oppe i lønnsforhandlinger, og at de derfor ikke har hatt kapasitet til å behandle saker så langt dette semesteret.

Også ved Universitetet i Tromsø overskygger lønnsforhandlingene de fleste andre saker, men til tross for at styret i lokallaget ikke har behandlet saken virker det ikke som om det kommer økonomiske garantier derfra heller.

- Vi har ikke hatt noen formell behandling, men min umiddelbare reaksjon er at dette er noe Forskerforbundet ved NTNU og Forskerforbundet sentralt får ta seg av, sier Olaf B. Styrvold, hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet ved Universitetet i Tromsø.

Ole Jakob Sørensen i Fagforbundet ved Nord Universitet skriver i en sms at han ikke har anledning til å kommentere saken.

Hovedtillitsvalgt Berit Bratholm ved Universitetet i Sørøst-Norge skriver i en sms at hun kun kjenner saken gjennom omtale i media, og at hun derfor ikke ønsker å kommentere den.