Åpnet nytt forskningssenter på vestlandet og i hovedstaden

Norwegian Research Center AS ble offisielt åpnet mandag.

Adm dir NORCE Elisabeth Maråk Støle

- Mer enn noen gang behøver samfunnet vår forskning. Vi er et forskningsinstitutt med bredde og dybde, sier administrerende direktør Elisabeth Maråk Støle i en pressemelding i forbindelse med den offisielle åpningen av Norwegian Research Center AS (NORCE).

Sentret er en samling av forskningsinstituttene Agderforskning, Christian Michelsen Research, Internasjonal Research Institute of Stavanger, Teknova og Uni Research under en felles profil og ledelse.

Senteret vil ha kontorer i Grimstad, Kristiansand, Haugesund, Stavanger, Bergen og Oslo.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

«The sky is not the limit, not even the universe - let's see what we can do together» sier Frank Reichert, rektor ved Universitetet i Agder (UiA), i en videohilsen til det nyåpnede senteret. UiA er sammen med universitetene i Stavanger og Bergen initiativtakerne til senteret som formelt ble stiftet i juli 2017.

Målet for samlingen er å skape et forskningssenter som skal være ledende på innovasjon, verdiskapning og forskning. I pressemeldingen skriver senteret at kombinasjonen av en unik faglig bredde,moderne infrastruktur og laboratorier, og en tett dialog med industri, offentlig sektor og øvrig samfunnsliv vil gjøre at de kan levere forskning som gjør innovasjon mulig.

- Vi har kunnskap og fagområder som gjør at det er viktigere enn noensinne, sier direktøren i pressemeldingen.

Selskapet kommer, sammen med sine datterselskaper, til å ha en omsetning på over en milliard kroner og til sammen 800 ansatte fra 40 land.