Har startet innsamling for å betale advokat til Steinnes

Elleve ansatte ved Institutt for historiske studier har startet kronerulling.

Kristian Steinnes.

«For å få en skikkelig behandling av saken til Kristian Steinnes er han avhengig av ekstern advokathjelp. Gi din støtte her».

Slik starter brevet som følger innsamlingsaksjonen «Utfordre maktutfoldelse i akademia. Støtt Steinnes» på nettstedet Bidra.no.

Brevet, og innsamlingsaksjonen, er signert professorene Håkon With Andersen, Ida Bull, Maria Fritsche, Hans Otto Frøland, Marek E. Jasinski, Ingar Kaldal, Pål Sandvik, Espen Storli, Aud Mikkelsen Tretvik, Staffan Wahlgren og forsker Mats Ingulstad.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Kritiske til måten Forskerforbundet har håndter Steinnes-saken på

LES OGSÅ: Avslår søknad om støtte til ekstern advokat for Steinnes

Målet er å samle inn 40.000 kroner. Mandag ettermiddag har innsamlingsaksjonen fått inn 26.150 kroner fordelt på 55 givere.

«Tidligere tillitsvalgte Kristian Steinnes ved NTNU har blitt tvangsflyttet på grunn av konflikt med instituttstyrer på Institutt for historiske studier. NTNUs ledelse forsøker å legge lokk på dette ved å kalle det en personalsak, men det er viktige prinsipper som står på spill» skriver de i brevet.

Der går de elleve historikerne også hardt ut mot hvem Forskerforbundet egentlig støtter i en slik sak.

«Forskerforbndet er også ledernes fagforening, og på NTNU har lokallaget valgt å stille seg på ledelsens side i en konflikt med en ansatt. Dette forrykker maktbalansen i arbeidslivet» skriver de.

Til Khrono, som først omtalte saken, omtaler leder i Forskerforbundet, Petter Aaslestad, påstandene som at forbundet er på ledernes side i konflikten som tøv.

- Det er ikke sant at vi ikke bryr oss om Steinnes. Vi har nettopp bestemt at vi skal sette våre jurister til å vurdere saken igjen, sier han til nettavisa.